Joan Montoya: “Som els únics que classificam un pla de viatge en funció de les emissions de CO2”

Creador de Travelinho.com

Què és Travelinho.com?

És una pàgina web que calcula els preus i la durada del trajecte i que permet reservar bitllets combinant diferents mitjans de transport com l’avió, el tren, l’autobús o, fins i tot, el cotxe. A més, el resultat de les cerques es pot ordenar per diferents opcions. M’agradaria destacar-ne especialment una que ens fa únics: hem aconseguit classificar el pla de viatge en funció de les emissions de CO2. En aquest sentit, som pioners i ens fa molta il·lusió. Travelinho.com és un portal en creixement i una opció per als ciutadans de les Balears molt beneficiosa.

És un producte únic?

N’hi ha de semblants, però no tan complets com nosaltres. Hi ha una web alemanya d’una companyia que equivaldria a Renfe a l’estat espanyol. Ho fan de manera similar, però només connecten tren i autobusos amb vols, i sempre a l’interior d’Alemanya. Després n’hi ha una de francesa que tan sols cerca una connexió alternativa, és un poc limitada. Travelinho.com és l’única que cerca totes les connexions al voltant a tot el món.

Com es gestiona una pàgina web d’aquestes característiques?

Travlinho.com està operativa amb tots els mitjans de transport des del març. Abans estava en proves i no disposàvem de trens. La clau és arribar a acords amb diferents companyies, com per exemple amb Skyscanner, a qui deman informació dels vols i a través d’un sistema de dades ràpid i àgil em faciliten les opcions amb horaris i preus. A part de Skyscanner, tenc acords amb tres agències de vols, amb una empresa que cobreix tots els autobusos per Europa i amb Blablacar, que és per compartir cotxes.

És fàcil arribar a acords amb les grans companyies del sector?

Et donen la informació i, a canvi, no venc els tiquets directament. Si l’usuari vol reservar-ne, el reenviam a la pàgina d’origen. Si es compra, ho veuen i em paguen una comissió. Al client li costa exactament el mateix, ells perden un poc de benefici que va cap a mi, però els he facilitat un futur comprador. La majoria funcionen a través d’aquest sistema.

Es pot viure de Travelinho.com o encara li falta temps de projecció?

Ara mateix m’hi dedic al 100%. De moment, no dona per viure. L’objectiu, lògicament, és créixer i això s’aconsegueix amb molta promoció. Hi ha dos tipus de clients: aquells que no tenen gaire recursos econòmics però tenen temps i els agrada viatjar, i aquella gent que viu a ciutats sense aeroport. Per exemple, si vius a Huelva i vols anar a Berlín, et donam l’opció d’aeroports pròxims, com Sevilla, Jerez o Faro. Fins i tot amb altres mitjans de transport. Tot plegat, si una persona ho cercàs per si mateixa, trigaria moltes hores i amb aquest sistema informàtic tarda pocs segons.

Com a menorquí, us ha ajudat la pàgina per venir a l’illa a preus assequibles?

El cas de Menorca és un bon exemple per interessar-se a fer ús de Travelinho.com, perquè ho he experimentat i m’he estalviat molts de doblers. Era a Rotterdam i la combinació era anar a Colònia amb tren per després volar cap a Palma i aterrar finalment a Menorca. Per la tornada, el mateix recorregut però a Düsseldorf. Cada trajecte amb aquesta fórmula m’ha sortit per uns 60 euros. De la manera tradicional el preu s’hauria disparat a 180 euros per trajecte.

Teniu relació amb institucions públiques?

Vam intentar moure un poc el projecte a través d’un contacte amb el Consell de Menorca, però no va sortir res clar. Nosaltres seguim el nostre camí. De fet, ara hem superat les 5.000 cerques, una xifra important però que volem augmentar. Els inversors cerquen que l’empresa estigui una passa endavant. Pot haver-hi algú a qui li interessi comprar Travelinho.com o bé invertir-hi. Es quedarien una part de l’empresa a canvi d’ajudar-te a créixer. Hi ha hagut gent interessada a entrar-hi, però de moment ens centram a avançar amb la nostra idea. En aquest sentit, tenim moltes esperances amb Connect’Up, ja que és una plataforma rellevant per establir contactes amb gent del sector.

Com veis des d’Alemanya la connectivitat amb Menorca?

Crec que a l’estiu no hi ha inconvenients. De tota manera, el problema dels retards de Vueling certament afecta. El problema és a l’hivern, quan la connectivitat és limitada. No puc mostrar cap altre mitjà de transport cap a Menorca que no sigui l’avió. En canvi, l’aeroport de Palma gaudeix de múltiples opcions. De les cerques que tenim, la majoria ens arriben d’Alemanya i l’estat espanyol, que és on estic fent molts esforços per donar a conèixer el producte i captar clients.

Arribarem a veure algun dia la inclusió d’hotels a la vostra pàgina?

De moment, tenim un acord amb Booking. Els reenviam els usuaris i no descart integrar-ho en un futur si ajuda a treure endavant la pàgina. El que sí que veig interessant si ens expandim d’Europa a la resta del món és oferir un primer trajecte, una nit amb hotel inclòs a un lloc determinat, i l’endemà fer el segon vol. Així, el pla de viatge sortiria encara més econòmic, especialment amb els vols intercontinentals. La reserva es realitzaria en un sol paquet.

Per acabar, d’on treis les dades d’emissions de CO2 que converteix Travelinho.com en un referent?

Les dades d’emissions les trec de l’Agència Europea del Medi Ambient. Ells tenen una espècie de taula on posen per cada mitjà de transport quants quilos de CO2 de mitjana s’emeten per quilòmetre recorregut i passatger. Agafam aquestes dades com a referència, calcul quants quilòmetres es fan amb cada mitjà de transport i mostr el resultat total. Intent adaptar-ho un poc amb el factor ocupació dels avions i així surten les emissions de CO2. És una estimació, perquè obtenir-ne la xifra exacta resulta impossible.