DeerGrow, tecnologies eficients al servei de l’horticultura urbana

Dos estudiants d’un grau mitjà d’FP ideen un sistema de cultiu intensiu que combina la hidroponia i la llum LED, gràcies al qual obtenen el primer premi de l’Emprenbit Tech Camp

Un sistema de cultiu automàtic basat en la hidroponia, és a dir, sobre un sòl estèril i gairebé sense necessitat d’aigua, a fi que les plantes creixin amb molt pocs nutrients minerals però també amb l’ajut de la llum aportada per la tecnologia de les làmpades LED. Aquesta és la base de DeerGrow, que els seus joves creadors -Jordi Gago i Luca Moreira- han convertit en una proposta innovadora que ha merescut el primer premi de la segona edició del campus tecnològic Emprenbit Tech Camp, organitzat aquest estiu per la Fundació Bit, amb l’objectiu d’afavorir la creació d’empreses de base tecnològica i estimular entre els joves estudiants l’esperit emprenedor i les habilitats per poder engegar un projecte empresarial.

EL DISSENY DEL aparells de DeerGrow permet posar fins a quatre plantes al mateix temps, col·locades en els seus respectius compartiments, i aconseguir un creixement molt ràpid gràcies a la combinació del cultiu hidropònic i les làmpades LED. Un cop les plantes s’han desenvolupat fins a uns 20 centímetres d’altura, llavors s’han de trasplantar a un altre lloc amb més espai perquè puguin prosseguir el seu desenvolupament. Si tot va com els seus creadors esperen, es tractaria de poder vendre totes les peces juntes en un sol paquet de fàcil muntatge perquè tothom es pugui muntar un DeerGrow a casa seva, a un preu que els seus inventors estimen que no hauria de superar els 150 euros per cada unitat i que segurament es podrà adquirir a través d’internet.

ALS DOS JOVES se’ls va ocórrer la idea ja fa uns anys, influïts per un familiar que vivia al Canadà i que volia cultivar tomàtigues a casa seva. En aquell país hi ha una gran afició pel cultiu urbà i la construcció de petits horts casolans, però sempre hi ha l’inconvenient de la manca de llum solar i les baixes temperatures. Es tractava, doncs, de cercar solucions de baix cost que permetessin el cultiu d’aliments, hortalisses i plantes aromàtiques -en general, totes aquelles que no impliquin una gran necessitat d’espai-, però incorporant-hi tres conceptes molt poc habituals en aquest sector: amb un control del creixement des d’un SmartPhone; facilitant l’ús amb aplicacions intuïtives i gràfiques, i aconseguint una màxima eficiència amb la major potència i el mínim consum que sigui possible.

AIXÍ VA NÉIXER DeerGrow, una empresa tecnològica fundada fa poc més d’un any per dos estudiants aficionats a la informàtica i la innovació. La seva curta però intensa trajectòria professional ha estat marcada pels sectors relacionats amb la tecnologia LED, la comunicació sense fils, l’eficiència energètica i la durabilitat dels productes. Així doncs, els dos emprenedors varen decidir aglutinar tots aquests elements tecnològics i emprar-los per al cultiu d’aliments, però partint d’una premissa que des del principi varen tenir molt clara: es tractava d’abaratir costos i fer un disseny, compacte i fàcil de transportar, a fi que la seva proposta fos atractiva, convincent, viable i econòmica. D’aquesta manera, DeerGrow va esdevenir una realitat: un sistema innovador pensat per a la comercialització d’un aparell compacte que combina la tecnologia dels panells LED i la hidroponia per aconseguir un cultiu a l’interior ràpid i eficaç.

JORDI GAGO N’ÉS el CEO i cofundador, mentre que Luca Moreira, l’altre cofundador, s’ocupa de les tasques d’R + D. Els dos tenen, ara mateix, només 17 anys d’edat i recentment han cursat un grau mitjà de Formació Professional fent sistemes microinformàtics i xarxes al Liceu de Palma. El proper curs faran un grau superior de desenvolupament web en aquest mateix centre. Uns mesos abans de l’estiu es van assabentar que es feia el campus tecnològic Emprenbit Tech Camp gràcies a una xerrada de Manuel Guerrero, responsable executiu de la incubadora d’empreses ubicada al Parc Bit. La proposta els va “seduir” tant que de seguida varen decidir apuntar-s’hi. En aquell moment no podien ni imaginar que un cop acabat el campus en serien els guanyadors. “Ja teníem al cap una idea de fer alguna cosa i muntar un negoci, però ens calia una empenta per decidir-nos-hi, fer una passa endavant i, sobretot, que algú ens orientàs de com fer-ho, perquè òbviament era una decisió important i ens feia molta falta rebre assessorament professional”, explica Luca Moreira.

D’AQUESTA MANERA VA arribar la seva oportunitat, després d’haver-se inscrit a l’Emprenbit Tech Camp, un servei públic del Govern de les Illes Balears implantat, ara fa dos anys, amb l’objectiu d’impulsar la competitivitat del teixit empresarial a través de l’acompanyament d’emprenedors en el llançament de projectes basats en el coneixement. A Emprenbit, a més de programes d’acceleració d’idees i d’acompanyament a empreses, també s’ofereixen als emprenedors les infraestructures de la incubadora d’empreses del Parc Bit i el Centre Bit Menorca, on és possible disposar d’espais de treball en un entorn favorable i a molt baix cost.

DES DE 2008, el Programa Emprenbit, orientat al foment de la creació d’empreses innovadores a les Illes Balears, ha donat suport a més de 220 persones amb projectes empresarials innovadors, de les quals el 70% ha finalitzat el programa amb èxit. Així, fruit d’aquest programa de suport a emprenedors de la Fundació Bit no només s’ha creat un gran nombre d’empreses innovadores, sinó que moltes han esdevingut exemples d’èxit empresarial. En aquest sentit, cal tenir en compte que la majoria (vuit de nou) dels darrers guanyadors dels premis Emprendedor XXI (un dels millors dotats econòmicament a Espanya) eren beneficiaris del Programa Emprenbit quan varen ser premiats.

ENGUANY S’HA FET la segona edició de l’Emprenbit Tech Camp i hi han participat cinc projectes. Manuel Guerrero en fa un balanç molt positiu i diu que “tot ha anat molt bé i hem realitzat noves dinàmiques. Els projectes han assolit un alt nivell i un elevat grau de compromís amb el desenvolupament del campus. Per això ha estat molt difícil triar un únic guanyador. Esperem que l’any vinent els projectes tornin a tenir el mateix compromís i il·lusió per part dels participants perquè així es fa molt fàcil treballar amb ells”.

EN AQUESTA EDICIÓ els guardonats amb el primer premi són Jordi Gago i Lucas Moreira pel seu projecte DeerGrow. Els dos destaquen que participar al campus ha estat “una experiència enriquidora, les classes eren amenes, hem après moltes coses perquè els professors eren molt bons, ho hem passat bé en un ambient de màxima companyonia i complicitat i a sobre hem guanyat... què més podem desitjar?” es demanen els dos joves emprenedors amb un somriure d’orella a orella. “Al campus ens han explicat que sempre hem de seguir endavant amb els somnis i amb els nostres desitjos de posar en marxa un projecte empresarial, però hem de tractar de fer-ho amb la màxima intel·ligència i racionalitat, i això és el que pensam fer nosaltres en el futur”, coincideixen Jordi i Luca.

EL SEGON PREMI s’ha atorgat a ByeBuy, una proposta empresarial basada en un comparador en línia de preus del sector alimentari presentat per Antonio Rivero, Miguel Ángel Roig i Xim Borràs. Els guanyadors del primer premi de l’Emprenbit Tech Camp 2018 no només assistiran gratuïtament al South Summit 2018, l’esdeveniment més important d’emprenedoria a l’Estat espanyol, sinó que també obtindran una beca per participar al programa ‘Miro in cube’ a la Incubadora de la Universitat de Perpinyà Via Domícia, i accés al Hackathon 4YFN del Mobile Word Congres de Barcelona. D’altra banda, els guanyadors del segon premi també obtindran un viatge per assistir gratuïtament al Hackathon 4YFN del Mobile Word Congres de Barcelona, els dies 25 i 26 de febrer de 2019.

LA INCORPORACIÓ D’AQUESTS nous premis, gràcies als quals els participants podran anar a la incubadora de Perpinyà Via Domícia i participar al Hackathon 4YFN, ha estat possible gràcies al conveni de col·laboració signat el passat mes de juliol entre la Fundació Bit i les incubadores de Barcelona (Canòdrom BCN), i de Perpinyà (UPVD IN CUBE - Universitat de Perpinyà) per a la creació de la primera xarxa d’incubadores de l’Euroregió.

L’OBJECTIU DEL CAMPUS, que ha tingut una durada de 15 dies i 40 hores de formació, era que els participants, formats per equips multidisciplinaris, desenvolupassin un pla de negoci a través de la metodologia Disciplined Entrepreneurship, de Bill Aulet, professor al MIT (Massachussets Institut of Technology), una de les institucions més rigoroses del món en el camp de l’emprenedoria de base tecnològica. Aquesta iniciativa ha estat possible gràcies al patrocini de Logitravel, Travel Compositor, Waka Solutions i Wireless DNA. Així mateix, també ha comptat amb la col·laboració d’altres empreses, com Habitíssimo, Yourttoo, Civitfun, TravelgateX, Meteoclim, Playspace, Mallorca Golf Tours, Big Ml i Cut & Go.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 17/11/2018

Consultar aquesta edició en PDF