Col·laborar a Europa, la innovació estratègica

AnySolution, que ja ha participat en una trentena de projectes europeus, desenvoluparà ara un pla per fomentar l’ús del vehicle elèctric al municipi de Calvià

UNA EMPRESA MALLORQUINA, AnySolution, acaba d’aconseguir finançament europeu per desenvolupar un projecte que pretén potenciar la mobilitat per mitjà dels vehicles elèctrics en el municipi de Calvià. L’objectiu del projecte, que integra 21 entitats públiques i privades de diversos països europeus, és avaluar la demanda del mercat pel que fa als vehicles elèctrics lleugers i desenvolupar un servei per millorar l’eficiència energètica d’aquests vehicles, generant alhora més conscienciació social entre els turistes i usuaris en general per tal de potenciar-ne l’ús. El projecte s’anomena STVE (Smart-Taylored L-category Electric Vehicle demonstration in hetherogeneous urbanuse-cases) i disposa d’un finançament de 9,5 milions d’euros procedents de la Unió Europea a través del programa Horitzó 2020, liderat per la multinacional Infienon amb la participació d’una empresa xinesa, JAC, que té la seu a Itàlia i que serà l’encarregada de la fabricació dels vehicles elèctrics. Les quatre ciutats europees que implantaran el projecte seran Calvià (Mallorca), Torí i Venaria (Itàlia) i Villach (Àustria).

ANYSOLUTION ÉS UNA pime amb seu a Palma nascuda el 2014 amb una clara vocació d’innovació estratègica per aconseguir projectes europeus en col·laboració amb socis privats i públics, però que també disposa d’un departament d’enginyers per tal de crear projectes propis que l’empresa consideri interessants en diferents àrees d’actuació: smart cities, connectivitat, plataformes, internet de les coses i mobilitat, així com projectes enfocats al benefici social en l’àmbit d’emergències (incendis, inundacions i onades de calor) a través d’una col·laboració amb la Direcció General d’Emergències, l’112 i altres entitats. Ens aquests darrers casos es tracta d’eines de software que augmenten la capacitat de presa de decisions per part de les administracions, sempre amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida de les persones. AnySolution està integrada ara mateix per vuit persones: programadors de plataformes, enginyers procedents de diferents països, un enginyer industrial especialitzat en sensors, una tècnica en turisme, dos experts en dret i un expert en economia i informàtica. El CEO de l’empresa és Enrique Ordóñez, i la directora tècnica és Dolores Ordóñez.

LA MAJORIA DE les persones que formen part d’AnySolution disposen d’un bagatge important en diversos àmbits europeus. Dolores Ordóñez explica que a l’empresa no li agrada demanar préstecs, “que és el que fa gairebé tothom quan necessita invertir o ampliar el personal. Però un préstec s’ha de tornar i és una càrrega per a una micropime. En canvi, un projecte de la UE et proporciona finançament a fons perdut, un reconeixement internacional i la garantia de disposar de coneixements actualitzats en tecnologia. “Entrar en el cercle de convocatòries europees ens ha obert les portes a projectes cada vegada més grans“, apunta la directora tècnica d’AnySolution. Fins ara han aconseguit l’aprovació de 30 propostes, en una desena de les quals han tingut un paper molt substancial.

LA FILOSOFIA ÉS tractar de col·laborar, administracions i empreses, en una mena partenariat publicoprivat, cadascun amb el seu propi pressupost. És un tipus d’aliança que a Europa miren de potenciar cada cop més i que possibilita fer feina conjuntament i assolir un nombre més elevat de projectes amb objectius comuns, ocupant-se cada soci d’una sèrie de tasques prèviament assignades. Cal tenir en compte que un dels requisits imprescindibles per accedir a un projecte europeu és col·laborar amb diverses entitats de diversos països, sempre segons el tipus de convocatòria. Tenir un bagatge de projectes europeus aprovats i tancats és un avantatge per aconseguir-ne més, tot i que estar al dia de totes les convocatòries europees és gairebé impossible, atesa la proliferació de programes i diferents possibilitats de participació. “Al final has de prioritzar, documentar-te i saber escollir”, opina Dolores Ordóñez, que dona alguns consells per accedir a més i millors projectes europeus: “en primer lloc cal dominar idiomes, i com més millor; no tenir por de llançar-se a fer coses; treballar en xarxa i col·laborar al màxim possible amb altres socis, i, finalment, tenir sempre la maleta a punt per anar amunt i avall”. Afegeix que “un cop saps com funcionen tots els projectes europeus, llavors tota la part burocràtica i administrativa resulta molt més fàcil”.

DOLORES ORDÓÑEZ TAMBÉés la responsable del projecte STVE a Mallorca i destaca que, del pressupost de 9,5 milions aconseguits per fomentar els cotxes elèctrics, aproximadament un milió es destinaran a la implantació d’una prova pilot al municipi de Calvià, amb la col·laboració del clúster Turistec, del qual AnySolution forma part, i mitjançant dos objectius molt concrets: per una banda, incrementar l’acceptació del vehicle elèctric per part dels ciutadans (o sigui, veure quines son les seves reticències, que gairebé sempre tenen a veure amb la manca de carregadors) i, per una altra banda, intentar construir un vehicle elèctric que acompleixi totes les expectatives: millorar-ne l’eficiència i el número de quilòmetres que pot recórrer, incrementar-ne la seguretat, augmentar-ne el nivell de comoditat, etc. Els promotors del projecte opten per un vehicle elèctric petit i lleuger adaptat a la mobilitat dins les ciutats. “Pensam, en total, en una flota d’uns cent vehicles lleugers (cotxes, motocicletes bicicletes), i si l’experiència fos bona llavors es podria ampliar a la resta de Mallorca o de Balears”, avança Dolores Ordóñez.

I PER QUÈ a Calvià? La raó principal és que quan AnySolution va proposar d’entrar en el projecte aquest municipi també va mostrar molt d’interès en participar-hi. Un cop ha estat concedit, Calvià liderarà la part més turística del projecte europeu, per exemple, per mitjà d’un possible acord amb empreses de lloguer de cotxes, operadors turístics i hotels que estiguin interessats a fomentar l’ús d’aquest vehicle elèctric. Properament, està previst que es faci un seminari a Calvià per delimitar el grau de col·laboració de tots els agents implicats. L’objectiu final, reitera Ordóñez, és aconseguir més acceptació per part dels turistes del lloguer de vehicles elèctrics i, de passada, implantar més i més bons sistemes de càrrega ràpida adaptats als entorns urbans. “Calvià haurà de decidir el model que més li interessa i com el vol implementar, tant si només prefereix els vehicles petits com si, a més, els vol combinar amb motocicletes i bicis elèctriques. Una altre tema important són els carregadors, perquè ara mateix, en aquest municipi, només n’hi ha cinc”, insisteix Ordóñez. AnySolution i Turistec ja fan feina per desenvolupar una aplicació mòbil amb la qual, d’alguna manera, es puguin unificar totes les aplicacions en una de sola, amb informació veraç i més racional, que simplifiqui tots els tràmits per arribar més fàcilment a tots els punts de càrrega de les Balears.

AQUESTA SETMANA ANYSOLUTIONha aconseguit un nou projecte europeu, en aquest cas sobre les onades de calor. L’empresa ja tenia un projecte aprovat entre el 2014 i el 2015 per veure de quina manera els augments de temperatura podien afectar la salut de les persones i, fins i tot, ser causa de mort en alguns col·lectius vulnerables. En una taula rodona a Brussel·les, l’Organització Mundial de la Salut (OMS) s’hi va mostrar molt interessada, però també hi volia incloure les onades de fred. “Llavors vàrem decidir continuar el projecte i ampliar-lo, i vàrem crear una aplicació i una plataforma web en què ara anirem posant totes les dades a meteorològiques, l’historial mèdic de persones amb factors de risc, l’edat i una geolocalització. L’aplicació avisarà, amb uns llindars d’emergència, tenint en compte les condicions físiques i meteorològiques en què ens trobem en una zona determinada”, segons que informa la directora tècnica d’AnySolution. El projecte es desenvoluparà en col·laboració amb diversos socis d’entitats de Grècia, Holanda, Itàlia. Ha estat aprovat per la UE amb data del dia 1 de gener del 2018 i tindrà una durada total de dos anys.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 19/08/2018

Consultar aquesta edició en PDF