Cercant idees innovadores en tecnologies del turisme

L’acceleradora Conector Travel Tech dona a suport a quatre nous projectes corresponents a start-ups que seran mentoritzades des del Parc Bit de Mallorca

Un canal per ‘redirigir’ el turistes als seus hotels; una plataforma per fer excursions autoguiades; un recomanador de viatges basat en Machine leaning i un marketplace en línia que ofereix experiències per a la comunitat surfera. Des de fa pocs dies, Mallorca disposa de quatre propostes empresarials innovadores, emmarcades dins el programa de l’acceleradora Conector Travel Tech Accelerator, especialitzada en tecnologies del sector turístic. A diferència de les incubadores, una acceleradora d’empreses s’encarrega del tutoratge de projectes que ja han nascut i tenen un mínim producte viable llançat al mercat, a més d’algunes mètriques, i llavors tracta d’empènyer aquests projectes i preparar-los per tal que siguin invertibles. Aquest és el primer cop que es posa en marxa una acceleradora dedicada al sector Tech turisme a les Balears, de moment amb quatre start-ups que a més tindran l’ajuda d’experts i mentors que els propers cinc mesos faran un seguiment de les seves passes.

Estam molt avesats a veure a les terminals dels aeroports una persona amb un cartell a la mà amb el nom d’un touroperador o d’un passatger. Però què passaria si un algoritme s’encarregàs, mitjançant una aplicació mòbil, de fer una distribució del viatger i col·locar-lo directament, mitjançant un geolocalitzador, dins l’autocar que l’ha de portar al seu allotjament? Tourinia és un canal de clients que unifica tots els serveis de destinació per als turistes de manera personalitzada. De moment, l’start-up mallorquina començarà amb un producte destinat específicament als touroperadors i receptors, a fi de donar una solució tecnològica al moment, sempre un poc caòtic, en què els clients arriben a un aeroport i s’han d’organitzar per ser distribuïts als seus hotels i llocs de destinació. A Tourinia estan convençuts que el seu algoritme estalviarà coes, temps i maldecaps, tant als turistes com als empleats de diverses companyies. L’aplicació serà efectiva ja, des del moment en què el client efectua la reserva, abans d’arribar a l’aeroport.

Com a segona passa, Tourinia preveu un servei integral per resoldre el check-in i check-out de l’hotel, amb un conserge virtual permanentment connectat que solucionarà incidències, dubtes i peticions dels clients, inclosa una oferta complementària. En definitiva, es tracta que el turista sàpiga sempre on ha d’anar i de la manera més fàcil i ràpida possible. L’start-up està formada per cinc persones, bàsicament desenvolupadors i consultors. El seu CEO és Carlos Tous, que prové del món de la consultoria tecnològica i el turisme. Conector Travel Tech Accelerator, a l’hora de comptar-hi, n’ha valorat la proposta innovadora en l’operativa de recol·locació dels turistes, entesa com una solució integral que inclou un seguiment dels clients als hotels.

Driveando és una plataforma que ofereix excursions autoguiades a les quals l’usuari pot apuntar-se amb el seu propi cotxe de lloguer o compartir-les amb un altre turista. L’experiència consisteix a seguir un viper o cotxe guia que va donant les explicacions d’una sèrie de rutes per Mallorca, ja dissenyades prèviament, a la resta de cotxes que li van darrere. L’excursió pot durar entre quatre i sis hores, inclòs el dinar, mentre un guia titulat explica els valors culturals, paisatgístics i naturals de cada ruta. Cada turista escolta les explicacions dins el seu cotxe a través d’un sistema interactiu amb ràdio que, a més d’escoltar, permet demanar qüestions al guia. Fins a nou cotxes podran seguir el viper i les reserves es podran fer a través d’internet.

A Driveando defensen que el sistema serà un al·licient per a la indústria dels rent-a-cars i alhora pot suposar una oportunitat per als guies turístics, que en qualsevol moment es poden transformar en driveadors i posar en pràctica els seus coneixements i experiències. L’acceleradora de Conector ha valorat el fet de tractar-se d’una proposta senzilla però alhora pionera perquè ningú, fins ara, s’havia plantejat fer-ho d’aquesta manera. La prova pilot es durà a terme a Mallorca, amb la idea de traslladar després el projecte a altres llocs d’Espanya. L’impulsor és Toni Mesquida, un consolidador d’experiències amb una àmplia trajectòria a les Balears i a les Canàries que ha desenvolupat la idea fins a arribar a aquest concepte del cotxe guia o viper.

“Contan's com viatges i nosaltres et farem les millors propostes”. Triplist és un recomanador de viatges amb plataforma web i app basat en dades de Machine learning. Es nodreix extraient informació d’emails, xarxes socials, galeria de fotos del mòbil o perfil a Tripadvisor de l’usuari, sempre en relació amb el seu comportament com a turista en viatges previs, per tal de recomanar després les ofertes de vols i packs fets a mida. Funciona amb un algoritme de recerca personalitzada, segons les nostres preferències manifestades a Instagram, Facebook i Twitter. L’aplicació és capaç de fer una anàlisi de les dades amb les quals interactuam i enviar-nos recomanacions de viatges basant-se en les nostres característiques personals. Triplist ens avisa de les experiències més apropiades, les de millor preu i les més factibles, perquè no ens tornem “bojos” a l’hora de planificar un viatge, i confiant sempre en l’ajut dels professionals. Jordi Agustí és el creador de Triplist, que té la seu a Barcelona.

Sharryup és un marketplace de viatges amb plataforma en línia que posa a l’abast experiències en grup per a la comunitat surfera i amants dels esports extrems. L’start-up ha començat amb clients aficionats al surf, l’esquí i l’ snowboard, amb la idea d’obrir-lo a altres viatges d’aventura. Dirigida per Artur Munné, l’start-up treballa amb proveïdors locals que han anat pujant els seus productes al marketplace. L’acceleradora mallorquina ha valorat d’ells que tenen una altíssima taxa de retorn, és a dir, els clients són molt fidels i sempre tornen a contractar-ne els serveis.

Conector Travel Tech Accelerator és la primera acceleradora vertical creada a Mallorca en el sector de viatges, amb l’objectiu d’impulsar start-ups innovadores i canalitzar l’ecosistema emprenedor en el camp de les tecnologies del turisme. Aquesta acceleradora, amb seu principal a Barcelona, creu que a Mallorca hi ha un hub tecnològic molt important en el sector del turisme i, en conseqüència, vol contribuir a promocionar aquest potencial. Mitjançant un conveni de col·laboració subscrit entre la Fundació BIT i Conector, l’acceleradora acaba d’obrir una delegació a l’Edifici DISSET del ParcBit per poder així llançar el seu primer programa d’acceleració a Mallorca. El 15 de novembre va tenir lloc l’Start-up Day al ParcBit, un acte amb la participació de mentors, representants del sector i aspirants a entrar a l’acceleradora. S’hi presentaren nou propostes, quatre de les quals foren seleccionades per un comitè avaluador.

Celia Megías és la coordinadora a Mallorca del programa Conector Travel Tech Accelerator i explica que, generalment, les start-ups entren a l’acceleradora no amb les idees tancades, sinó amb la voluntat de millorar els seus productes i veure de quina manera poden ajustar les seves propostes per tal que siguin més viables, rendibles i innovadores. “Les ajudam a créixer i ens fixam molt que l’equip sigui potent; també que el projecte sigui invertible i, per descomptat, escalable. A Mallorca hem creat el nostre propi ecosistema de tecnologies del turisme i convé potenciar-lo; una illa és un lloc perfecte per convertir-lo en laboratori de proves de qualsevol projecte en aquest sector”, diu.

Conector argumenta que la seva acceleradora minimitza riscos, tant per a les start-ups com per als inversors. Un cop començada l’acceleració, que es realitzarà parcialment de manera virtual amb els emprenedors que no viuen a l’illa, la passa següent serà elegir els mentors que els donaran suport i assessorament durant els cinc mesos de programa. Les quatre start-ups seleccionades podran rebre l’ajut d’experts amb una llarga trajectòria en el sector del turisme com Ovidi Andreu, president de Logitravel; Manuel Aragonés, CEO de Travel Compositor; Jose Díaz i Pedro Brücher, de TravelgateX; Sandra Chinappen, managing partner de Mallorca Collection, i de Christian Rodríguez, CEO i fundador de Byhours.com. A més d’assessorament, les start-ups rebran sessions de formació i workshops setmanals, descomptes en serveis de les empreses col·laboradores de Conector i l’oportunitat de tenir presència en esdeveniments per establir contactes amb l’ecosistema emprenedor i turístic. El programa finalitzarà l’abril de 2019 amb el Demo Day, un esdeveniment al qual assistiran inversors privats i business angels perquè coneguin les oportunitats d’inversió en els projectes accelerats.

EDICIÓ PAPER 15/06/2019

Consultar aquesta edició en PDF