TENDÈNCIES

Rihanna: la vida de la cantant més rica del món

Música, cinema, cosmètica, moda i ara també llibres. La diva de Barbados ensenya la seva intimitat en una luxosa autobiografia fotogràfica (Phaidon)

E n la llista de dives pop del segle XXI hi ha un tret que diferencia Rihanna de la resta: els seus orígens. A diferència de Miley Cyrus, Beyoncé, Taylor Swift o la més recent, Billie Eilish, Ri Ri, com la coneixen els seus seguidors, és l’única que no va créixer en un entorn acomodat. Tot el contrari: el seu pare era un mosso de magatzem alcohòlic i addicte a la droga amb el qual ha tingut infinitat de problemes i desavinences. Per això el seu triomf a l’Olimp de les grans cantants és especialment remarcable. La victòria d’aquesta jove de 31 anys originària de Barbados és la del talent i la constància, però també la de l’atreviment, l’excés i l’exageració. Convertida en una indiscutible icona popular, cada gest, cada outifit, cada declaració de Rihanna importa i és analitzada per milions d’ulls. Més enllà de cançons irrebatibles com Work, Needed me, Stay o Umbrella, el hit que va donar-li fama planetària, la seva figura s’ha consolidat com una gran marca global de la qual tothom vol saber fins al més mínim detall.

Potser per la importància que la generació mil·lennial dona a la imatge per damunt de la resta coses, la primera aventura editorial de la cantant és una autobiografia fotogràfica. El llibre, que arriba a Catalunya publicat per Phaidon, és una edició de quasi set quilos de pes, més de 500 pàgines i un miler d’imatges, algunes de les quals inèdites fins ara. Un Instagram físic i en format de luxe, comissionat per la mateixa artista i en el qual han participat desenes de fotògrafs que l’han acompanyat, sobretot en els últims anys. Entre ells, la seva millor amiga, Melissa Forde, que apareix en diverses instantànies.

Robyn Rihanna Fenty va ser descoberta per la indústria l’any 2003, quan va coincidir amb el productor Evan Rogers mentre estava de vacances a Barbados. Rihanna, que va començar a cantar a l’institut, arribaria al cim mundial pocs anys després amb el seu tercer disc, Good girl gone bad. “No és el meu millor àlbum, va ser un moment de transició”, explicava fa poc en una entrevista al New York Times. Aquest estiu va rebre l’aval definitiu que confirma l’èxit de setze anys de carrera: segons la revista Forbes, és la cantant més rica del món, amb una fortuna que supera els 600 milions de dòlars, per damunt de Madonna i Beyoncé. Bona part de la seva riquesa no prové de la música sinó de la seva vena polifacètica: “El meu somni de petita era fer música, la resta ni m’ho imaginava. El canvi ha sigut que m’he adonat que, per ser feliç i viure sempre el moment, haig de diversificar”, explica. Les seves activitats fora de la cançó són moltes i variades: ha fet de directora creativa de Puma, ha dissenyat sabates, texans, roba interior -per a Armani- i joies, ha fet d’actriu (a Ocean’s 8 o a la sèrie Bates motel ) i té la seva pròpia marca de cosmètica, Fenty, entre moltes altres ocupacions.

L’exuberància es transmet a cada plana d’aquest passeig visual, que comença amb la seva modesta infantesa i que avança amb la mateixa pompositat que la seva vida. Un recorregut fastuós que va dels moments de calma a l’èpica dels grans concerts, passant per les amistats, anònimes o famoses. Una triomfadora que prefereix amagar les ferides que també ha anat acumulant al llarg dels anys per ensenyar, bàsicament, poder i glamur.

EDICIÓ PAPER 09/11/2019

Consultar aquesta edició en PDF