02/09/2018

Els ritus de la veritat oculta

2 min
Pintura romana amb bacants a la Vil·la dels Misteris de Pompeia.

Una gran majoria d’arguments de la nostra història literària procedeixen, directament o indirectament, de la tragèdia grega. Seria sorprenent comprovar fins a quin punt hem sigut deutors de les reflexions sobre la condició humana fetes al llarg de poc més de mig segle. Èsquil i Sòfocles van ser, potser, els poetes més purs de la tragèdia, mentre que l’últim dels tres grans clàssics, Eurípides, és el que probablement més motius ha aportat a la literatura moderna, en part per ser el més inclinat a mostrar les reaccions psicològiques dels seus personatges. Eurípides ens sembla teatre modern, mirall dels nostres individualismes, mentre que Èsquil i Sòfocles són més atemporals, poc inclinats al sentimentalisme i a l’excés emocional. Potser per això els prefereixo encara que reconegui la grandesa d’Eurípides.

D’aquest últim tinc predilecció per Les bacants, una obra singular en el conjunt del teatre grec perquè revela, en part, l’essència de la tragèdia parlant dels ritus i festejos dionisíacs. Des d’Aristòtil fins a Nietzsche s’ha cregut que el misteriós origen de la tragèdia es remuntaria a les cerimònies de culte dedicades a Dionís, un déu estranger, bàrbar, que havia penetrat poderosament en la consciència dels antics grecs. Encara avui, al peu de l’Acròpoli d’Atenes, es pot contemplar, ben conservat, el Teatre de Dionís, on se celebraven els certàmens tràgics. Eurípides, a Les bacants, hauria fet una mena d’autoretrat de la mateixa tragèdia àtica.

Però, a més, Les bacants és la posada en escena d’una subversió radical, amb la substitució del diürn pel nocturn i del poder patriarcal pel domini, si bé fugaç, de les dones. Eurípides és audaç perquè s’atreveix a representar, encara que sigui com a excepcionalitat, un món al revés que té una llibertat que atreu en la mateixa mesura que espanta. I aquesta transgressió té tanta força que fins i tot avui ens obliga a enfrontar-nos a la dura veritat del que amaguem.

stats