FOTOGRAFIA

L’art de saber vendre fum

Omnivoyeur resort!és el nom d’un projecte amb el qual l’equip 10 de Terra-lab.cat ha volgut realitzar una “ficció visual i sonora” sobre els mecanismes d’especulació en el territori català. Es presenta a través d’un acció, una instal·lació i una llista de Spotify a la Fundació Brossa fins al 12 de gener.
TEXT: CATALINA SERRA / UN PROJECTE DE MÓNICA SÁNCHEZ, IGNASI LÓPEZ, CARLES GILABERT I ELOY FERNÁNDEZ PORTA

L a manera que tenen els equips que integren el projecte Terra-lab.cat de “retratar” el territori català mai és convencional. Els deu equips que des de fa quatre anys van realitzant els diferents projectes -havent-se repartit, prèviament, les zones i la temàtica a explorar- els han abordat des de perspectives i tècniques sorprenents. Una de les més desconcertants es pot veure ara fins al 12 de gener a la Fundació Brossa (carrer de la Seca 2, Barcelona) i porta per títol Omnivoyeur resort! El defineixen com “una ficció visual i sonora” i val més no desvelar gaire el que s’hi trobarà el visitant perquè bona part de la gràcia està en allò que amaga. El punt de partida és Lleida, el territori que els va tocar als integrants de l’equip 10, que també volien treballar el tema de l’especulació del territori. “Vam donar-hi voltes i, inspirats una mica per les terres al voltant de l’aeroport d’Alguaire, vam idear un projecte que ho capgirava tot, ja que portava al Segrià totes les atraccions de la resta de Catalunya en una mena de parc temàtic resort que ens servia, de passada, per parlar de com es ven el territori”, comenta Ignasi López, un dels membres de l’equip de Terra-lab.cat i, alhora, també coautor d’aquest projecte, en el qual han participat l’arquitecta Mónica Sánchez, l’actor Carles Gilabert i l’escriptor Eloy Fernández Porta.

El resultat té tres potes. D’una banda, hi ha una instal·lació amb imatges, textos i maquetes sobre el suposat projecte de resort. De l’altra, una playlist que han fet a Spotify (s’anomena Terra.Lab.Cat i és d’accés lliure) en la qual hi ha tot un seguit de cançons (fins a 250) relacionades directament o indirectament amb el territori català. Eloy Fernández Porta la defineix com “una topografia sonora”, amb peces tant instrumentals com cantades en diferents idiomes i de diferents èpoques i estils. Ell, a més, n’ha fet una selecció i les presenta i comenta en duos, agrupant-les pel contrast entre el que diu el folk, la visió més “romàntica” del territori, i l’ after pop, la seva versió més crítica i material. Ho explica ell mateix, transformat en DJ Curial, en l’acció (dimecres dia 11 a les 18.30 h) que comparteix amb l’actor Carles Gilabert, transformat en el venedor Llavina. En la seva performance Llavinamira de convèncer el públic de les bondats del super resort que es construirà al Segrià. Resulta familiar aquesta manera de vendre fum. Ells, però, a l’acció la denominen “experiència immersiva de venda de boira”. 

EDICIÓ PAPER 18/01/2020

Consultar aquesta edició en PDF