CARRETERES

El rescat del túnel de Sóller encén el ple del Consell

El Consell de Mallorca va viure ahir el seu enèsim debat sobre el rescat del túnel de Sóller. Després d’aprovar-se de manera definitiva l’aixecament de barreres, després que els tribunals aturassin la decisió i després que finalment s’anul·làs aquesta suspensió del rescat... Ahir es va aprovar la nova data d’aixecament de barreres i la nova quantitat a pagar a l’empresa concessionària.

El fins ara únic tram amb peatge de Mallorca serà gratuït a partir de dia 29 de desembre i el Consell pagarà a Globalvia (l’empresa que el gestiona) 16,2 milions d’euros, 1,2 milions d’euros menys del que s’havia previst inicialment. Aquesta rebaixa respon a la recalculació que l’equip tècnic del Consell ha fet del rescat després de no poder obrir barreres quan estava acordat, dia 1 de setembre.

Tot i que és una qüestió que s’ha debatut nombroses vegades des que el Pacte a la institució insular va anunciar que hi treballava, la polèmica ahir es va repetir: el PP i Ciutadans varen denunciar el que consideren un malbaratament de doblers públics (perquè la concessió acaba l’any 2022 i, en aquell moment, fer que el túnel fos gratuït no costaria un rescat) i El Pi va criticar el Consell per no ser “capaços de fer una bona negociació amb el Govern balear”.

El Govern inverteix cada any al voltant de 2,5 milions d’euros en subvencions a residents de la vall de Sóller que han d’utilitzar el túnel de manera habitual i, amb l’acord de rescat, passarà a fer-se càrrec del manteniment de la infraestructura, unes actuacions valorades en 500.000 euros.

Les votacions també varen repetir-se ahir sense sorpreses, amb El Pi donant suport a la proposta de PSIB, MÉS per Mallorca i Podem, malgrat la inversió que fa el Govern “perquè el moment -del rescat- és ara”, en paraules del portaveu, Antoni Pastor.

El portaveu del PP, Mauricio Rovira, va criticar que es doni “la imatge que els doblers sobren” i va explicar que el seu grup considera que “aquests doblers s’haurien d’haver dedicat a qüestions distintes”.

En canvi, la consellera insular de Territori, Mercedes Garrido, va recordar que “reclamam a Madrid un nou Règim Especial per a les Balears” que redueixi els costos de la insularitat, però “quan tenim la mateixa situació interna no ho feim” (els camions que fan arribar mercaderies a Sóller també es veuen obligats a pagar el peatge).

El debat sobre aquesta qüestió va endarrerir que es posassin sobre la taula la resta de punts de l’ordre del dia i, davant la crítica del PP al fet que els ciutadans de Mallorca seran els qui paguin el rescat del túnel quan l’any 2022 pugui ser gratuït, Garrido va recordar-li que els seus companys de partit al govern central fan que “el rescat de les autopistes radials també el paguin els ciutadans”. El president del Consell, Miquel Ensenyat, va haver d’intervenir per reconduir el debat cap al tema en qüestió i, finalment, la proposta d’aixecar barreres es va aprovar amb els vots en contra del PP i Ciutadans.

EDICIÓ PAPER 15/06/2019

Consultar aquesta edició en PDF