18/02/2015

Les obres del tren llançadora al Prat començaran a l’abril

4 min
SENSE TRANSPORT PÚBLIC 
 La T1 del Prat es va inaugurar  el 2009 i encara no hi arriba ni el metro ni el tren.

BarcelonaEl tren llançadora que unirà el centre de Barcelona i l’aeroport del Prat finalment sí que s’aturarà a la T2. En una reunió ahir a la tarda, el ministeri de Foment i el departament de Territori i Sostenibilitat van arribar a un acord per tirar endavant l’obra tan ràpid com sigui possible i començar els treballs aquesta primavera. El projecte, però, no és el que havien acordat en les últimes trobades el conseller Santi Vila i la ministra Ana Pastor, sinó que s’ha tret del calaix el projecte constructiu del 1998, ja redactat i adjudicat fa uns set anys, que va elaborar la Generalitat i que tenia un cost de 310 milions. Segons l’acord d’ahir, les obres començaran entre l’abril i el maig d’aquest any i duraran tres anys i mig (40 mesos). Es preveu que tingui un cost de 295 milions.

El projecte que finalment es durà a terme estava bloquejat perquè l’Estat afirmava que no disposava de pressupost. Davant del retard, l’estiu del 2013 la Generalitat el va modificar per fer-lo més econòmic i viable. El va retallar fins a 220 milions i va renunciar a l’estació de la T2 amb l’argument que la L9 del metro ja hi arribaria el 2016, i a més va preveure el finançament público-privat del 50% de l’obra.

L’acord d’ahir a la tarda, però, ha tornat el projecte gairebé a la casella de sortida. L’Estat destinarà 220 milions d’euros dels pressupostos generals a executar l’obra civil, i obrirà un concurs per a la construcció de les instal·lacions i l’explotació del servei de tren per un valor de 75 milions d’euros més.

Canvi de rumb en un mes

Aquest canvi de rumb sobtat satisfà el departament de Territori i Sostenibilitat perquè resol un dèficit històric en menys temps del que es preveia, però també els sorprèn. Tot just fa un mes, el 20 de gener, la ministra Pastor va fer una visita a l’aeroport del Prat al costat del conseller Santi Vila i la seva posició era molt diferent. “Espero que aquest semestre sigui una realitat [la licitació de les obres]”, va dir, en referència al projecte modificat que els obligava a tornar a començar. Després d’un any i mig amb aquesta alternativa sobre la taula, que semblava que tothom veia amb bons ulls, en un mes s’ha capgirat tot. Les raons del canvi encara es desconeixen, però la realitat és que recuperant del calaix el projecte antic ja redactat i adjudicat -a l’UTE formada per Copcisa, Ferrovial-Agroman i Sacyr- s’agilitzen molt els tràmits, s’escurcen els terminis, de manera que les obres podrien començar poques setmanes abans de les eleccions municipals.

El conseller Vila va destacar ahir el valor econòmic i social de l’arribada del tren a la terminal T1 del Prat, on encara no arriba ni el tren ni el metro tot i que es va inaugurar el 2009 . “La llançadora a l’aeroport reforçarà la connectivitat amb el centre de la ciutat i ens permetrà trencar el model de gestió de Rodalies amb l’entrada de nous operadors, que segur que ajudaran a millorar la qualitat del servei”, va explicar el conseller, en referència al fet que no serà Renfe la que es faci càrrec del servei, cosa que trencarà el seu monopoli històric.

El bitllet ja no costarà 6 euros

L’estiu del 2013 la conselleria de Santi Vila va oferir a la ministra Ana Pastor empetitir i privatitzar el projecte de llançadora per fer-lo viable econòmicament i així poder-lo tirar endavant. Això implicava que l’explotació privada del servei encariria el bitllet. Segons l’estudi de viabilitat de la Generalitat, el servei només seria rendible per a l’empresa concessionària -que havia de pagar el 50% de l’obra, uns 110 milions- si el bitllet entre Sants i la T1 costava 6 euros. Amb el retorn al projecte inicial, tot i que es manté la part de l’explotació en mans privades, la inversió és més baixa (75 milions) i per tant aquests càlculs de viabilitat s’hauran de refer, tot i que ara serà tasca de Foment. També es modificaran sensiblement els temps de durada del trajecte entre Barcelona i l’aeroport, ja que en el projecte antic la llançadora no s’aturava a la T2 i ara sí que ho farà. Si abans el trajecte entre el passeig de Gràcia i la T1 havia de ser de 23 minuts, ara serà d’uns 25, i des de Sants es passarà dels 17 als 19. Aquests temps seran molt més competitius que els de la L9 del metro, que abans d’arribar a l’aeroport s’aturarà a 15 estacions intermèdies.

Els accessos ferroviaris al port es licitaran al març

Els representants del ministeri de Foment i de la Generalitat també van acordar ahir licitar per fi els accessos ferroviaris al port de Barcelona. La licitació es farà el mes que ve, tot i que inicialment Foment s’havia compromès a tirar-la endavant en l’últim trimestre del 2014. Els enllaços ferroviaris s’havien convertit en una de les grans demandes a l’Estat de la conselleria de Santi Vila. El mateix president del Govern els va reclamar durant la inauguració de l’ampliació de la terminal de Hutchinson al moll Prat el juny passat, quan només hi havia licitats els accessos viaris.

stats