AEROPORT DE PALMA

Vaga pel nou sistema de concessions de bars i restaurants

Els treballadors consideren que el pla d’AENA suposarà una “precarització” de les condicions laborals

la darrera ocasió que AENA va presentar els seus beneficis, el 2016, varen assolir un total de 1.069 milions d’euros. Aquesta xifra representa un augment del 40% respecte de l’any anterior. I és que els números del gestor aeroportuari, participat en un 51% per l’estat espanyol, són un dels principals arguments que ahir esgrimiren els sindicats per protestar contra el nou sistema de concessions de bars i restaurants que AENA vol aplicar a l’aeroport de Son Sant Joan amb vista a la renovació del 2019.

Els treballadors dels locals d’hostaleria de l’aeroport de Palma abaixaren les persianes de les 13 a les 15 hores en una vaga parcial convocada per UGT i CCOO que està previst que es repeteixi avui, el divendres 29 i el dissabte 30. Una cinquantena d’assalariats de les empreses amb concessions d’hostaleria dins l’aeroport sortiren a l’exterior del recinte per mostrar el rebuig al nou sistema de concessions, el qual suposarà una “precarització” de les condicions laborals, segons denunciaren els sindicats.

400 treballadors afectats

“Ja està bé que AENA tingui tants beneficis i que aquests no repercuteixin en la qualitat de l’ocupació”, va manifestar el secretari general de la UGT de les Balears, Alejandro Texías. Segons va explicar, la divisió dels lots que surten a concessió posa en perill la viabilitat dels negocis i afavoreix les grans empreses i corporacions. Així, hi haurà empreses concessionàries que no podran optar a les noves concessions perquè no podran oferir una proposta rendible per un lot tan petit.

Els sindicats varen assenyalar que el nou sistema de concessions dels locals d’hostaleria que vol imposar AENA dividiria els 43 lots que sortiran a licitació, una vegada finalitzi el contracte actual el 2019, cosa que afectaria uns 400 treballadors a l’aeroport de Palma. Així, la divisió dels lots de restauració “posa en perill” explotacions econòmiques rendibles, fet que amenaça el manteniment de l’ocupació i propicia la precarietat laboral.

Per la seva banda, Ángeles Sánchez, responsable de la Federació de Serveis de CCOO, va qualificar el nou cànon que vol imposar AENA “d’abusiu”. “A l’aeroport del Prat de Barcelona ha passat que un lot de 22 locals, AENA l’ha dividit en 22 lots sense tenir en compte els treballadors ni els sindicats, amb un cànon abusiu i amb l’afany recaptatori d’AENA. Els problemes, a Palma, arribaran l’any que ve. El 2019 acaba una concessió important i estam preocupats pel manteniment de l’ocupació”, va recordar Sánchez.

Aplicat en altres aeroports

Son Sant Joan no és el primer aeroport on AENA ha canviat el sistema de concessió dels locals d’hostaleria. Aquest sistema ja s’ha imposat en els de Barcelona, Las Palmas i Màlaga. A més, a Madrid, Barcelona, Màlaga i Alacant també es va secundar l’aturada i els locals de restauració d’aquests aeroports tancaren igualment durant el migdia.

Introduir una major competència entre els operadors dels locals és el que es persegueix amb el nou model, segons va explicar el gestor aeroportuari quan va fer pública la nova concessió a l’aeroport del Prat. Així, si es posa la llum en la darrera concessió que AENA va renovar, la de l’aeroport de Las Palmas de Gran Canària, les concessió va recaure en tres grans empreses: Select Service Partner, que es va quedar amb 10 locals; Pansfood, amb sis, i Autogrill Iberia, amb tres. Així, es va augmentar amb cinc el nombre de locals, que passaren de 14 a 19, els quals estaran gestionats per tres empreses diferents.

La Guàrdia Civil els barra el pas

La d’ahir va ser la primera de les quatre jornades de protestes previstes, però no va tenir un desenvolupament normal, ja que el comitè de vaga no va poder exercir la seva funció fiscalitzadora. Segons va denunciar el secretari general de la UGT, la Guàrdia Civil va barrar el pas al comitè de vaga quan volia controlar com es desenvolupaven els serveis mínims imposats. Texías va explicar que, adduint que era una zona restringida, els guàrdies no els deixaren comprovar com anava la protesta.

Tot i l’impediment que els va posar la Benemèrita, Texías va anunciar que avui tornaran a intentar traspassar el filtre de seguretat a fi de poder arribar a la zona de les portes d’embarcament amb els mitjans. “Si lluitar per conservar els nostres drets laborals ja és complicat, la Guàrdia Civil encara ens ho posa més difícil”, va lamentar.

“Ens sembla increïble que amb els darrers números que ha donat AENA encara vulgui precaritzar més, en aquest cas les cafeteries. Ja ho ha fet amb els handlings i la resta. Ens pareixen una barbaritat. Ha arribat el moment de dir basta i lluitar”, va sentenciar Texías.

EDICIÓ PAPER 07/12/2019

Consultar aquesta edició en PDF