30/04/2015

La UE exigeix estudi ambiental per a la MAT de Santa Coloma de Gramenet

2 min
La subestació de 400 kV s’hauria de construir en uns terrenys al costat del cementiri de Santa Coloma de Gramenet.

Barcelona“El projecte de línia elèctrica [entre Sentmenat i Santa Coloma de Gramenet] travessa una de les zones més densament poblades d’Espanya, i pot tenir un impacte considerable en el medi ambient, de manera que la Comissió demana a Espanya que estableixi la necessitat d’una avaluació mediambiental”. Això és el que diu el comunicat de la Comissió Europea respecte de l’expedient sancionador que va obrir el 14 de juliol de l’any passat, i dóna un termini de dos mesos a l’Estat per complir-lo. En aquest dictamen motivat que ha enviat, segona fase del procediment d’infracció, Brussel·les exigeix al govern espanyol que compleixi la directiva de la UE sobre avaluació d’impacte ambiental.

Fa dues setmanes, a preguntes de l’ARA, el director de transports de Red Eléctrica de España (REE), Carlos Collantes, va admetre per primer cop que si la UE els demanava de fer l’estudi ambiental el farien, tot i que creien que no calia perquè aquesta línia de molt alta tensió (MAT) entre Sentmenat i Santa Coloma de Gramenet ja es va construir en època franquista -fa més de 40 anys-, i ara només s’havia de repotenciar: de 220 kV a 400 kV. Durant aquest temps, però, la població ha crescut al voltant de les torres elèctriques. Ahir, preguntat per la resolució de la UE, Collantes va reiterar: “Encara no tenim la disposició però estem disposats a complir-la. Sempre hem estat disposats a fer l’estudi ambiental si calia, però fins ara l’Estat ens deia que no calia”.

Canvi d’opinió de REE

En sentir aquesta resposta de Carlos Collantes, l’alcaldessa de Santa Coloma de Gramenet, Núria Parlon, no va poder evitar recordar la reunió que va mantenir amb ell i el president de l’empresa elèctrica, José Folgado, a Madrid: “Folgado ha sigut alcalde [de Tres Cantos, Madrid] i tenia una mínima sensibilitat, però el senyor Collantes no, i la seva negativa a fer l’estudi ambiental de la línia va ser rotunda”. Per aquest motiu l’alcaldessa es va sorprendre en llegir a l’ARA fa dues setmanes que Collantes feia el primer gest per fer-se enrere i permetre l’estudi ambiental. “Amb la notícia d’ahir crec que REE ja sabia quina seria la decisió de la UE”.

En qualsevol cas, Parlon celebra el canvi d’opinió -forçat-, i mostra la seva satisfacció total a la decisió de la Comissió Europea. “No és habitual que Europa obri aquests procediments sancionadors als estats, i menys que arribi tan lluny com aquest cop”. També es congratula que l’obligació de fer l’estudi sigui de tot el tram, des de Sentmenat fins a Santa Coloma de Gramenet, i no només al seu tros, com va insinuar en el seu moment REE. Pel que fa a la construcció de la subestació al costat del cementiri colomenc, Parlon sap que legalment ho podrien fer, “però la lògica diu que s’esperaran a tenir l’estudi acabat”.

stats