INFRAESTRUCTURES
Misc 15/12/2013

TGV a París: un trajecte que s'ha fet llarg

L'empresariat subratlla l'avantatge d'escurçar distàncies amb el sud de França abans que arribar a la capital en un trajecte de 6 hores i 25 minuts

Albert Solé
4 min
TRENS ESPANYOLS I FRANCESOS  El TGV espanyol (foto) farà els trajectes al sud de França, i el francès el de Barcelona-París.

BarcelonaAquest matí a les 7.15 hores sortirà des de la Gare de Lyon de París el primer tren d'alta velocitat directe -sense transbords- entre la capital de França i Barcelona. El primer des de l'estació de Sants sortirà a les 9.20 hores. La durada del trajecte serà de 6 hores i 25 minuts, un temps que s'ha anat retallant, però que tothom reconeix que encara no és competitiu respecte a l'avió. El que avui se celebra és que ja no farà falta canviar de tren a l'estació de Figueres-Vilafant; per tant, es guanyen 20 minuts de trajecte, i s'eviten les molèsties del canvi de comboi. El que segur que no s'hauria de celebrar és el retard escandalós amb què arriba el primer TGV que connecta Catalunya i Europa. L'any 1988 l'Estat va declarar aquesta línia com a prioritària, i s'ha acabat 25 anys després. La primera promesa va ser que el TGV arribaria a Figueres el 2004, però no es va inaugurar fins al gener d'aquest 2013, tres anys després que l'alta velocitat francesa travessés els Pirineus i arribés a la capital de l'Alt Empordà.

Sense Talgo ni Trenhotel

A partir d'avui hi haurà dos TGV entre Barcelona i París per cada sentit cada dia. Renfe considera que l'oferta és suficient, i segurament -falta la confirmació de l'operador francès- s'eliminaran els altres trens que feien aquest servei fins ara: el Trenhotel -n'hi havia tres a la setmana- i el Talgo -un cada dia-, que a partir d'ara farà només el trajecte de Cartagena a Barcelona. Renfe vol esperar veure quina és la demanada de l'alta velocitat a París per decidir si posa noves freqüències. El preu és de 170 euros el trajecte, però amb diversos descomptes pot baixar fins als 59.

Hi guanya el sud de França

Però tant o més important que la connexió Barcelona-París en 6 hores i 25 minuts és que a partir d'avui també entren en servei tres línies directes més: Barcelona-Lió, Barcelona-Tolosa i Madrid-Barcelona-Marsella. "Per anar al sud de França sí que el TGV serà una alternativa a l'avió, ja que ara la combinació és molt dolenta", explica Josep González, president de Pimec. A partir d'ara Perpinyà serà a 1 hora i 25 minuts, Tolosa a 3 hores, i Marsella a 4 hores i 30 minuts. Pel director d'infraestructures de la Cambra de Comerç de Barcelona, Cristian Bardají, tenir només un trajecte al dia amb aquestes ciutats encara és poc, però, quan augmentin, afirma: "Serà una petita revolució perquè ens acosta molt". I no només els negocis se'n beneficiaran; el turisme també. "Ajudarà a desenvolupar turísticament el sud de França", admet Martí Sarrate, copresident de l'Associació Catalana d'Agències de Viatge (ACAV-UCAVE).

Trajecte poc competitiu

Tot i que en totes les línies de TGV que es posen en servei es retalli temps respecte als trajectes anteriors, segons Joan Amorós, secretari general de Ferrmed, "aquesta és una alta velocitat d'estar per casa". La velocitat mitjana del trajecte Barcelona-París serà de 160 km/h, a Lió de 130 km/h i a Marsella de 110 km/h -encara que puntualment pugui arribar als 300 km/h-. "És perquè s'ho facin mirar", critica Amorós. La culpa, tot i que el tram Perpinyà-Montpeller encara és de línia convencional, és que la línia fa massa parades pel camí -abans d'arribar a París s'atura a Girona, Figueres, Perpinyà, Narbona, Besiers, Montpeller, Nimes i Valence-, cosa que l'obliga a frenar cada vegada que s'acosta a una estació. "Si fos un TGV directe, es podria anar de Barcelona a París en poc més de 5 hores", conclou Amorós.

El TGV sencer, 'sine die'

Entre París i Barcelona, totes les vies ja són d'alta velocitat menys entre Nimes i Perpinyà. El tram Nimes-Montpeller ja està en obres i està previst que acabin el 2017 -tres anys de retard-. Quan això passi, el trajecte es rebaixarà un quart d'hora (6 hores i 10 minuts). Però el tram entre Montpeller i Perpinyà està en punt mort. Hauria d'estar acabat el 2020, però l'any passat el govern francès va posposar l'inici de la construcció fins al 2030 per la crisi, cosa que va provocar la indignació de la Unió Europea i dels governs espanyol i català. El dia que tot el trajecte sigui 100% d'alta velocitat, es podrà arribar a París en unes 5 hores i 40 minuts.

Per què 11 mesos encallats?

El desembre del 2010 es va estrenar el túnel del Pertús i el primer TGV francès va arribar fins a Figueres. El gener del 2013 es va completar el tram Barcelona-Figueres, però la connexió directa -sense transbord per canviar de tren- no s'ha fet fins a 11 mesos després. El TGV francès (Dasye) té un sistema de seguretat i senyalització diferent dels TGV espanyols (S100), i fins a l'estiu no va acabar l'homologació. De l'estiu a avui, el problema ha sigut un altre, ja que les dues empreses públiques (Renfe i SNFC) no es posaven d'acord sobre el sistema tarifari i quin percentatge del bitllet corresponia a cadascuna.

Inauguració 'light' sense els presidents Rajoy i Mas

La ministra de Foment, Ana Pastor, i el ministre delegat de Transports francès, Frédéric Cuvillier, seran els encarregats de fer la inauguració oficial avui, acompanyats del conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias. No hi serà Artur Mas. Les autoritats no pujaran al primer AVE a París, que sortirà de Sants a les 9.20 h, sinó que n'agafaran un d'especial que sortirà cap a les 11.30 h de Barcelona i arribarà només fins a Perpinyà, on faran els discursos oficials -al Palau dels Reis de Mallorca-, per tornar després a Barcelona a mitja tarda. Fa tres anys exactes, quan es va inaugurar el túnel del Pertús per l'AVE Figueres-Perpinyà, no hi van assistir ni els ministres de torn, només els alcaldes, entre els quals Santi Vila, quan estava al capdavant de la capital altempordanesa. Mariano Rajoy i tots els seus predecessors a la presidència del govern espanyol han assistit a les inauguracions de les estacions del TGV de l'Estat. El president del govern espanyol el 27 de novembre, durant la cimera amb François Hollande, va afirmar: "Es farà una inauguració d'alt nivell" i "se celebrarà com es mereix". Rajoy devia saber que només hi aniria Ana Pastor, però no el van entendre.

stats