Publicitat
Publicitat

Montse Folch: “Totes les malalties comencen amb una mala digestió”

Saludable “L’estómac és un òrgan clau per a la nostra salut”. Ho diu la doctora Folch, i ens recomana cuidar-lo menjant tres aliments crus al dia per mantenir un bon nivell d’enzims, una proteïna molt desconeguda però que és fonamental per a la salut

Aquesta metge nutricionista es va fer famosa en popularitzar la dieta de la carxofa, que seguien algunes celebrities del paper cuixé. Després de 25 anys treballant per millorar l’alimentació dels seus pacients, publica el llibre L’enzim mediterrani (Columna), en el qual explica la importància d’aquestes proteïnes en la nutrició i com poden ajudar a prevenir tot tipus de malalties.

Com podem millorar la nostra salut amb la nutrició?

Una manera molt fàcil és incorporar a cada àpat principal un producte cru. Pensem en fruites, verdures, llavors, germinats, làctics... Un a l’esmorzar, un al dinar i un al sopar.

Això és per augmentar els enzims, oi? Els hi ha dedicat tot un llibre. Quin paper juguen en la nostra alimentació?

Els enzims són proteïnes necessàries per fer possibles totes les reaccions químiques del nostre cos. Són fonamentals per a la vida. Tots naixem amb un nombre concret d’enzims i a mesura que anem creixent en fabriquem menys. En tenim una reserva i es va esgotant perquè n’arriben pocs de nous -la forma d’entrada són els aliments crus i per això dic que cal menjar-ne en cada àpat- i alguns factors com l’estrès o la pol·lució fa que disminueixin. Si aquesta reserva s’esgota és perillós, perquè pot ser una porta d’entrada de malalties al nostre organisme.

L’estrès juga molt en contra del nostre cos.

Es considera que qualsevol estrès -laboral, emocional o per altres motius- pot provocar que el cos necessiti més defenses per poder mantenir el seu estat saludable. Això pot causar una baixada dels enzims, perquè treballen massa i s’acaben les reserves i per tant comporta problemes de salut.

Quin tipus de malalties provoca la falta d’enzims?

Les del sistema immunitari, perquè les defenses cauen, i això vol dir malalties de tot tipus. Per això es diu que totes les malalties comencen amb una mala digestió, l’origen és l’estómac.

I una manera d’evitar-ho pot ser l’alimentació.

Sí, exacte. Els enzims es troben a tots els aliments crus, fonamentalment a les fruites, les verdures, les llavors, la fruita seca, la llet i l’oli d’oliva. Quan els cuinem a partir de 40 graus es comencen a destruir i això pot dificultar les digestions. Tots els grups alimentaris necessiten un enzim determinat perquè el cos absorbeixi els seus nutrients i fer la digestió ben feta, i per això cal acompanyar els aliments cuinats amb altres de crus que en faciliten la digestió.

¿Fixar-se en la cocció és una manera de respectar els enzims?

Sí, les coccions més recomanables són al vapor, al forn, a la papillota i a la planxa però a temperatura adequada i sense oli. Com més temperatura i més manipulació, pitjor per a l’aliment.

Ara els més joves estan més preocupats que abans per la salut i la nutrició. Per què?

Quan jo era petita ningú parlava de nutrició i quan vaig estudiar medicina tampoc. Jo en vaig aprendre després, quan vaig començar a especialitzar-me. Ara, en canvi, les generacions més joves aprenen moltes coses de nutrició a l’escola, són molt més conscients del que mengen i de la importància que té per a la salut. Està molt bé. Això ha fet que els joves sàpiguen que hi ha una relació directa entre el que mengem i la salut i per això hi ha més interès per cuidar-nos. L’alimentació és la gasolina per al nostre cos i ha de ser de bona qualitat i amb la quantitat necessària.

Mengem prou bé?

En general sí, perquè tenim la dieta mediterrània i molt bons productes, com l’oli d’oliva, les verdures, el vi... Però el nostre ritme de vida juga en contra dels àpats saludables. Entre setmana, sobretot a l’hora de dinar, tenim pressa i costa molt menjar bé, i això fa que a l’hora de sopar hi arribem amb molta gana i devorem el que sigui i ens descontrolem. Això no és tan saludable.

¿La pressa va en contra de la nutrició saludable?

No hauria de ser així. Només caldria que penséssim en els àpats dos minuts. Que la nit abans dediquéssim dos minuts a pensar què menjarem l’endemà. No cal gaire més temps.

Hauríem de tornar a cuinar més?

Si, i seria molt bona idea recuperar la cuina de les àvies i els seus mètodes de cocció. Era molt saludable i és una llàstima que s’estiguin perdent.

¿Però la dieta mediterrània s’està perdent?

Sí i no. D’una banda, les presses i la influència americana -que ha canviat els hàbits d’alimentació- hi han jugat en contra, però de l’altra tenim els productes bàsics -de molta qualitat- al nostre abast i molt integrats, i això ho mantenim.

¿I què opina d’algunes dietes miracle com la Dukan, que va estar envoltada de polèmica?

Jo crec que qualsevol dieta ha d’estar supervisada per un metge, al principi i al final, per evitar mancances de nutrients. El problema de la Dukan és que molta gent la feia sense control, amb un llibre i ja està, i això pot ser perillós. No estic en contra d’aquestes dietes, però crec que sempre hi ha d’haver control.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 10/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF