Publicitat
Publicitat

ACCIDENT AERI

"Lluitarem i demanarem justícia fins al final"

Els familiars recorden les 154 víctimes del vol de Spanair en el cinquè aniversari

El trist aniversari de l'accident d'un avió de Spanair el 2008 a l'aeroport de Barajas ha adquirit aquest any una rellevància especial en celebrar-se prop d'un mes després de la tragèdia ferroviària de Santiago de Compostel·la i amb la investigació del sinistre aeri arxivada per la justícia.

Així, en els diferents actes d'homenatge que es van fer ahir a Madrid a les 154 víctimes mortals de l'accident de Spanair es van poder sentir moltes paraules de suport als familiars dels 79 passatgers morts a Santiago i l'enèsima crida a adoptar les mesures necessàries per evitar noves tragèdies i aconseguir la reparació completa per als familiars. "Seguirem lluitant i demanant justícia fins al final", va ser una de les frases que es van pronunciar en les emotives commemoracions a la terminal 2 de Barajas -des d'on sortia el vol sinistrat-, al rierol on va caure l'avió pocs segons després d'haver-se enlairat i al Parque Juan Carlos -on com cada any es va fer una ofrena floral amb poemes i música-. Els familiars també van reclamar un judici "que calmi l'ànima", a l'espera del veredicte del Tribunal Constitucional, al qual van recórrer després que un tribunal ordinari arxivés el cas.

Més tard, en una roda de premsa, la presidenta de l'associació d'afectats del vol JK5022, Pilar Vera, va detallar totes les reclamacions dels familiars. Per exemple, que el ministeri de Justícia creï un estatut de la víctima que sancioni fins a 45 dies després d'un sinistre els advocats que busquen clients entre els familiars i es "lucren del seu dolor". "Cal frenar aquest assetjament", va dir.

L'associació també demana que s'impulsi el "tractament preventiu" de les catàstrofes, perquè, segons Vera, en l'accident de Spanair va haver-hi "improvisació". En aquest sentit va advocar perquè la Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil (Ciaiac), dependent del ministeri de Foment, sigui un organisme "independent", com exigeix el reglament europeu. I perquè s'implanti a Espanya el model de la xarxa europea de víctimes de grans catàstrofes, creada a finals del 2012 i que engloba tot tipus d'accidents. Un primer pas en aquesta direcció va ser l'aprovació a començaments d'agost pel govern espanyol d'un decret llei que estableix un protocol de coordinació i un comitè estatal de suport a les víctimes d'accidents aeris. Vera ho va titllar de "fita històrica", mentre que la titular de Foment, Ana Pastor, que també va participar en els homenatges, va explicar que entraran en funcionament d'aquí pocs mesos i que al setembre el Congrés de Diputats ratificarà la incorporació d'un nou membre -procedent del col·lectiu de pilots- a la Ciaiac.

L'advertència del Sepla

D'altra banda, la presidenta de l'associació de familiars va instar les asseguradores a oferir als familiars, si volen evitar un litigi judicial, indemnitzacions similars a les de l'atemptat de l'11-M (algunes van arribar al milió d'euros), ja que considera que el sinistre ha de ser qualificat com una "catàstrofe".

El sindicat de pilots Sepla també va valorar ahir l'aniversari de l'accident de Spanair, i ho va fer avisant que molts dels errors que van desencadenar-lo "segueixen presents en l'aviació" cinc anys després.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 19/11/2017

Consultar aquesta edició en PDF