Homenatge al comerç que dóna personalitat

Un calendari amb fotografies de Jaume Gual reivindica i recorda el valor del comerç centenari

Franquícies, botigues impersonals de tot a cent que van substituint les tradiccionals, iogurts gelats amb cartell fúcsia, negocis de roba barata o sabates de menys de 10 euros. Són una constant a Palma, a Barcelona, a València... que fan desaparèixer a marxes forçades la diversitat i flaire únic que desprenien els comerços centenaris, aquells que articulaven un carrer o un barri i que dotaven de personalitat un veïnat i una ciutat respecte de l’altra, ara que tot torna uniforme.

Per reinvindicar aquesta diversitat que enriqueix i fa única la ciutat, el fotògraf Jaume Gual Carbonell ha fet durant anys fotografies a establiments centenaris de Palma que il·lustren el calendari de 2015 Qui és el darrer? Memòria gràfica del comerç a Palma, dissenyat per Labodoni. La presentació va tenir lloc aquest dijous a La Insular (el mes de desembre al calendari), una botiga de regals que ha mantingut la façana històrica i ocupa el local que abans acollí la Llibreria Politècnica i la Llibreria del Call. El calendari es pot adquirir en aquesta botiga.

No tots els establiments que retrata el calendari han tingut la sort de Casa Roca, un negoci de referència al barri de Canamunt obert el 1847, o l’espardenyeria Llinàs del carrer de Sant Miquel. També mostra algunes víctimes de la crisi o de la manca de relleu generacional, com la històrica esparteria Ca la Seu, la més antiga d’Europa, que tancà el 2009; o Can Frasquet, que donà la trista notícia del tancament aquest estiu després de 300 anys endolcint el centre de Palma amb confits i quartos embatumats. Alguns d’aquests negocis, de fet, ja són sols un record, però Paz Talens, impulsora de la iniciativa, afirma que el calendari reivindica també els nous propietaris que aposten “per conservar l’esperit dels locals mantenint-ne mobiliaris, rètols, façanes i elements característics”.

EDICIÓ PAPER 14/10/2018

Consultar aquesta edició en PDF