INFRAESTRUCTURES
Misc 10/12/2013

Ciudad Real treu a la venda el seu aeroport fantasma

L'administració concursal de CR Aeropuertos vol almenys 100 milions per les instal·lacions

Franc Marín-camp
2 min
L'aeroport de Ciudad Real va costar 1.100 milions i està preparat perquè hi pugui aterrar l'A380.

BarcelonaAmb el títol Ciudad Real, terminal fantôme [terminal fantasma], el diari francès Le Monde es feia ressò -el juny del 2010- de la "trista desviació de les finances públiques" que havien permès la construcció d'un aeroport gegant en terrenys de Castella-la Manxa. La infraestructura té una de les pistes més llargues d'Europa i està preparada per l'aterratge d'un Airbus A380, l'avió comercial més gran del món. Ara, coincidint amb el cinquè aniversari del primer enlairament a l'anomenat Aeroport Central, l'administració concursal de la societat CR Aeropuertos ha posat a la venda la infraestructura.

La companyia propietària de l'equipament va obrir ahir el termini per rebre ofertes de compra per l'aeroport, amb un preu mínim de 100 milions d'euros. La primera fase de venda directa es tancarà el 27 de desembre a les tres de la tarda. Fins llavors, els interessats podran presentar les seves ofertes de compra de la infraestructura i de la seva zona industrial. L'administració concursal només admetrà ofertes formulades en ferm i en les quals s'ofereixi un preu net de, com a mínim, 100 milions d'euros.

Les condicions per als compradors interessats inclouen la presentació d'un aval econòmic del 5% de l'oferta, en efectiu o a través d'una entitat bancària o asseguradora, i la tramitació de la documentació necessària. En cas que l'aeroport no es vengui en aquesta primera fase, s'obrirà una subhasta, amb un preu rebaixat d'entre 80 i 100 milions d'euros, mantenint l'exigència de presentar un aval.

Inversió faraònica

El projecte d'un aeroport per a Ciudad Real es remunta al 2002, quan es va batejar amb el nom de Don Quijote. Les obres es van iniciar el 2004 i van retardar-se més de quatre anys. La construcció de la infraestructura, que més tard passaria a anomenar-se Aeroport Madrid-Sud, van costar 1.100 milions d'euros, 400 dels quals van ser aportats per Caja Castilla-La Mancha, que poc després va ser intervinguda pel Banc d'Espanya.

Però, a partir del 2009, les companyies aèries van deixar de programar vols des de l'aeroport, i es van anar succeint els acomiadaments tant del personal de la terminal com de les pistes. Finalment, CR Aeropuertos va acabar presentant concurs de creditors el juny del 2010, després de contraure un deute de gairebé 300 milions d'euros. Una setmana després que el jutjat declarés el concurs, el govern regional de José María Barreda encara hi va injectar 140 milions d'euros en forma d'aval a través de l'empresa pública gestora de l'equipament.

Una alternativa a Barajas

L'aeroport de Ciudad Real, el primer aeròdrom de titularitat privada d'Espanya per a grans aeronaus, havia de ser una porta al món per a Castella-La Manxa, així com una alternativa a la congestió de Madrid-Barajas.

Els promotors de l'Aeroport Central no van tenir en compte, però, que l'aeroport madrileny està dins el mateix terme municipal de Madrid, i l'equipament manxec dista 235 quilòmetres de la capital espanyola. Ciudad Real, tan gran com Rubí (75.000 habitants), també té una estació d'AVE des del 1992.

stats