Publicitat
Publicitat

Bojos per la moda infantil

El futur serà consumir menys i de manera més responsable

Fa cinc anys, quan la María José Cayuela va tenir el seu primer fill, va decidir obrir un blog sobre tendències en moda infantil i puericultura. "M'agradava molt la moda, i quan tens un fill et tornes una mica boja. Ara que he tingut una nena, i que l'univers d'opcions és molt més ampli, ja estic perduda", explica amb un somriure. Va començar a interessar-se per les marques infantils i a viatjar a fires d'arreu del món com a hobbie : Florència, Londres, Copenhaguen. El seu blog, Blog Moda Bebé, és un dels més seguits a la blogosfera, amb gairebé 12.000 amics a Facebook i 5.000 a Twitter. La seva afició li ha permès veure com han evolucionat les tendències en moda infantil i què les marca temporada rere temporada.

"La moda infantil s'inspira sempre en la d'adults", afirma Cayuela. O almenys així ho fan les grans franquícies: Estella McCartney, Cloe, Zara i Mango. "Es fixen en la línia d'adults per crear els mini-jos". El passat juliol, Mango, per exemple, va presentar la seva nova línia de roba per a nens, Mango Kids, amb una col·lecció -batejada com a Mini Me- perquè les mares i les filles puguin vestir exactament igual: les mateixes sabates, el mateix vestit, la mateixa jaqueta o el mateix barret, una tendència molt de moda aquesta temporada tardor-hivern, en què també s'han portat molt els prints d'animals, els colors foscos i les pells a les caputxes o armilles. "Per a la temporada primavera-estiu tornen els colors àcids, però amb un toc de lleixiu. No 100% pastels, però sí un àcid menys potent", diu.

Una altra font d'inspiració que incideix molt en els dissenyadors de moda infantil, explica Cayuela, són els fills de les celebrities. "Es fixen en els teixits, en les tonalitats i el tipus de tall per després crear les seves col·leccions". Per això són lectors assidus del portal Celebrity Baby Scoop, on cada dia recullen els looks que llueixen pel carrer els nens d'Angelina Jolie, els dels Beckham o una de les més influents, Suri Cruise, filla de Tom Cruise i Katie Holmes.

La moda que ve

Les tendències en moda infantil, afegeix Cayuela, canvien molt d'un lloc del món a un altre, i fins i tot d'una ciutat a una altra en un mateix país. "A Barcelona tenim més influències de països com Holanda i Suècia, i mai veuràs els nens barcelonins vestits com a Madrid, Sevilla i València, on solen ser més tradicionals i on es veuen molts volants, puntes, llaços i estampats més clàssics. Aquí som més de colors lluminosos i divertits, més arriscats. En altres parts d'Espanya difícilment es posarien un jersei amb estrelles". A Catalunya, exemplifica la bloguera, sempre se serà més de la firma Chinche, amb estampats arriscats i colors com el negre i el groc llimona, que no pas de Larrana i Nanos, la firma que solen dur les filles de les infantes, amb tons ataronjats, ocres, mostasses i rosa pàl·lids.

Més enllà dels colors i línies, Cayuela afirma que la tendència de futur en moda infantil és l'anomenada slow fashion i el consum col·laboratiu i de segona mà. "La slow fashion advoca per comprar menys i millor, perquè la roba sigui de qualitat i duri prou perquè pugui passar-se d'uns germans a uns altres, que es faci amb teixits i tintes ecològiques, i que siguin de comerç just", explica la bloguera. Pel que fa al consum col·laboratiu, fa referència a l'intercanvi de roba entre particulars i a la reutilització de roba de segona mà però en bon estat.

"Cada vegada som més responsables amb el medi ambient i mirem més la qualitat dels productes, pensem més en el món que volem deixar als nostres fills. El meu desig seria que no ens importés comprar o aprofitar roba de segona mà, que gastéssim menys i de manera més conscient i responsable", conclou María José Cayuela.

Apostar per la 'slow fashion'

A Catalunya, una de les dissenyadores que aposta per la slow fashion en moda infantil és Ana Delgar. De les seves creacions -peluixos, coixins, pitets i bodies-, en fa només edicions limitades i cosides a mà, perquè la seva filosofia és "fer poc i bé". Treballa amb cotó i tintes ecològiques, i no utilitza mai plàstics ni teixits artificials que puguin provocar al·lèrgies. A més, intenta trencar amb la típica discriminació entre el blau per a nois i el rosa per a noies. "Evito els tons pastel i faig servir colors atemporals, com el vermell, el blanc, el verd i el blau, que no són d'hivern ni d'estiu", explica des del seu taller a Barcelona. Els estampats que fa, diu, són per despertar la curiositat i la imaginació dels nens. "Faig dissenys molt simples perquè puguin connectar fàcilment amb les seves emocions. Si faig un coixí, per exemple, m'agrada que hi puguin dormir però també interactuar-hi i jugar amb els personatges, i per això sovint tenen forma de caputxeta vermella o de pirata", diu.

A vegades, trobar marques que apostin per materials ecològics o que garanteixin que provenen de comerç just és difícil, almenys més que a la resta de països d'Europa, on ja és una pràctica més habitual. Per això el gener de l'any passat, un pare i emprenedor gironí va decidir crear Biobuu, una plataforma online que selecciona i ven a preus assequibles firmes d'arreu del món difícils de trobar a Catalunya i que destaquen pels seus valors o per la qualitat dels materials. "Només acceptem marques que faríem servir per a nosaltres o per als nostres fills", explica el David. A més de tenir firmes de cotó orgànic o fetes a mà, aposten pels productes amb etiqueta de comerç just o fruit de projectes socials.

És el cas de la marca Toto Knits, una iniciativa d'una noia de San Francisco resident a Kènia, Erin Brennan, que va veure en la moda una oportunitat d'ajudar les dones solteres del país. "A Kènia les dones depenen molt de casar-se per poder tenir ingressos o treballar, així que Brennan va agrupar 150 dones i mares solteres, i van crear aquesta marca", comenta el David. Cadascuna de les creacions de Toto Knits, a més, estan firmades a mà personalment per la mare que l'ha dissenyat. "És una manera de donar valor a la persona que l'ha fabricat", subratlla l'emprenedor gironí, que conclou que, amb el temps, la gent acabarà sent conscient de la importància que té saber tot el que hi ha darrere de la roba que duem.

L'auge dels 'baby fashion victims'

Suri Cruise, la filla de Tom Cruise i Katy Holmes, és la celebrity més influent en el món de la moda infantil. Amb només 7 anys, dissenyarà la seva pròpia col·lecció de roba, que veurà la llum el 2014, segons avançava aquest estiu el diari The Sun. És la més influent i també la més polèmica. Fins fa uns anys, quan en tenia només 5, sovint se la veia amb sabates de taló, un estil que es lloava i se seguia en nombrosos blogs i plataformes. De fet, la xarxa social Instagram està plena dels coneguts com a baby fashion victims, nens al voltant dels 5 anys a qui els seus pares vesteixen seguint les últimes modes d'adults. Només el compte @FashionKids, que recull fotografies de desenes de mares i pares instagramers, acumula gairebé 1.500.000 seguidors.


EL BITLLET

Per Anna Claret

Psicòloga al departament de Pediatria de l'Institut Universitari Dexeus

Els pares acostumen a preocupar-se per tot el que envolta el seu fill, i un aspecte important és la roba que vesteixen. Triar un vestuari adequat, independentment de la marca, els ensenya hàbits de cura personal. Així serà lògic que vetllant per la salut, els pares busquin teixits saludables, orgànics i no al·lergògens. Però l'estil? Els nens petitons no són conscients de com van vestits, però per als més grandets és important sentir-se còmodes igual que ho fem els grans. Això sí, cada edat té el seu moment per vestir. Pot ser tendència que una mare i una filla vesteixin igual, però, és el més adequat per als infants? Les necessitats no són igual per pares que per a nens: els nens van a l'escola, corren, juguen, salten, van per terra... Jo no m'imagino a cap pare fent això a la seva feina... És una manera de fer entrar als nens al món dels adults de manera subtil, però normalitzar aspectes que potser no són adequats per l'edat. La sobreexposició al món adult no pot ser beneficiós en cap cas, ja que és molt important preservar l'etapa d'infantesa. Ja hi haurà temps.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 19/11/2017

Consultar aquesta edició en PDF