INFRAESTRUCTURES
Política 08/07/2016

El Govern, reticent a pagar pel rescat del túnel de Sóller

El Consell negocia amb la concessionària, però admet que les posicions estan allunyades

Jaume Vinyas
3 min
El túnel de Sóller fou inaugurat el 1997. La seva concessió irregular va 
 Fer caure el president Gabriel Cañellas.

PalmaEl Consell de Mallorca confirma que ha iniciat les negociacions per ‘rescatar’ el túnel de Sóller i fer desaparèixer l’únic peatge que hi ha a les Balears. Les negociacions van ser revelades, ahir, per Diario de Mallorca citant fonts de l’empresa. La consellera insular de Territori i Infraestructures, Mercedes Garrido, va admetre que la filtració ha malmès els plans de “fer feina sense pressió mediàtica” i es va mostrar prudent davant la informació publicada, que dóna per fet que el túnel serà gratuït a principis de 2017: “Treballam en dues línies: una és que el túnel sigui gratuït només per als residents de Sóller, Bunyola, Fornalutx i Deià; l’altra, que sigui gratuït per a tothom”.

El gran escull de les negociacions és, òbviament, el preu de la indemnització, que la concessionària, Globalvía, xifra en 30 milions d’euros. “No pagarem aquesta quantitat. Més clar no ho puc dir”, va assegurar la consellera insular, qui va afegir que seran l’informe pericial i el del tècnic del Consell els que determinaran el preu del rescat. “Aquí el que pagam és la inversió que quedi pendent i el lucre cessant. Ni un cèntim més”, va dir, sense voler entrar en més detalls, però insistint que “els 30 milions no surten de cap manera”. Amb tot, va reconèixer que, segons les primeres dades que manegen, Globalvía està obtenint un benefici lleugerament inferior al milió d’euros anuals amb l’explotació del peatge. Tenint en compte que la concessió finalitza el 2022, s’estaria parlant d’un mínim de 6 milions, segons va admetre, finalment, Garrido. Un cop s’arribi a un acord, l’altre obstacle a superar serà trobar els doblers. En aquest sentit, el Consell ja ha enviat una petició al Govern perquè l’ajudi a assumir la despesa, una petició que, de moment, genera cert escepticisme.

Pons demana calma

El conseller d’Energia, Territori i Mobilitat, Marc Pons, va assegurar que el Govern té “tota la predisposició per treballar amb el Consell a fi d’analitzar tot el que puguin ser escenaris que facin possible una millora del servei”. Quan se li va insistir sobre la possibilitat que el Govern sufragui una part del rescat, va respondre que “depèn del que representi ficar-hi doblers”. “Rescatar”, va afegir, “representa estalviar recursos com a conseqüència que no demores amb el temps el pagament fraccionat, sinó que l’avances ara, i això pot suposar, per què no, fins i tot, un cost en la comparativa del conjunt”. En aquest sentit, Pons va reiterar la necessitat d’analitzar “de manera molt detinguda” tots els escenaris i va indicar que “no s’ha pres cap decisió en aquests moments”.

Les negociacions, tal com va reconèixer Garrido, estan en un punt molt inicial. Segons la consellera insular, ambdues parts només s’han reunit dues vegades. Per tant, queda encara camí per recórrer abans que la barrera del peatge desaparegui per sempre. Garrido és partidària, però, de fer-ho “tan aviat com sigui possible; si és dia 1 de novembre, millor que dia 1 de gener”. Una vegada s’arribi a un acord, va afegir, el tràmit administratiu “és senzill”. Primerament, el ple del Consell hauria d’aprovar la comunicació a la concessionària; caldria obrir un termini d’audiència; esperar que Globalvía contesti a l’obertura de l’expedient; contestar les al·legacions; enviar aquesta resposta al ple i, en cas que l’empresa faci oposició, demanar un informe al Consell Consultiu. Finalment, el ple hauria d’aprovar l’acord final.

Garrido va afirmar que està convençuda que trobaran el finançament, però també va admetre que encara no ha parlat ni amb la consellera d’Hisenda, Catalina Cladera, ni amb l’oposició al Consell. El líder d’El Pi a Sóller, Jaume Bestard, es va mostrar “prudent i escèptic”.

stats