La confusió dels TIL

Allò que passi a partir d'ara en els centres educatius de les Illes Balears serà qualsevol cosa menys la normalitat. Es tardarà molt, potser mai, a recuperar la rutina i la freda relació d'abans. En general, el col·lectiu de docents, malgrat les retencions de quantitats importants en la seva nòmina, ha començat amb il·lusió la tasca d'ensenyar. Les relacions amb els pares i mares s'ha revalorat i, almenys aquests primers dies, tot seran abraçades i enhorabones. Això és positiu. És allò que en psicologia social és diu intel·ligència emocional. És energia positiva que afavoreix l'aprenentatge. Dit això, convé parlar del futur immediat del TIL. Què faran els centres amb el TIL? L'aplicaran? Faran insubmissió o desobediència? Tot això requereix una reflexió.

Quan empenyem una pilota plena d'aire amb força, aquesta es deforma mentre premem, però torna a la forma inicial si afluixem la pressió. Això és allò que pot passar amb el TIL.

S'ha obligat els centres, se'ls ha pitjat, se'ls ha amenaçat perquè elaboressin el TIL propi. Mentre de la Conselleria s'ha pogut empènyer, la majoria de centres han obeït, tot elaborant un TIL. Només uns pocs que no han obeït cegament han estat castigats. Per cert que haurem de vigilar de prop aquest tema, encara no resolt. S'ha retirat la sanció preventiva a proposta de l'instructor, amb bastants dies de retard de quan aquest va proposar retirar-la, i ara s'espera una resolució exculpatòria per no haver trobat motiu provat. Si fos així, encara cantaria més la lamentable precipitació i duresa d'uns expedients clarament polititzats. Els directors expedientats han patit l'excés del poder mal administrat i d'haver-se convertit en reus de la pròpia negociació. Han estat maltractats disciplinàriament.

Una vegada que ha avançat el conflicte sense trobar una solució, els docents han tornat a les aules. Però amb un TIL desinflat, sense aire i sense bot.

La confusió regnant deriva de la complicada situació de legalitat del projecte. Per part del govern van fer una cabriola legal tan complexa que ara ningú no sap com desenredar-la. La interlocutòria del TSJIB anul·là l'aplicació del primer decret on hi havia l'article 20 que possibilitava una sortida digna als centres que no volien aplicar el TIL aquest primer curs. Però el govern va derogar el decret TIL amb un decret llei que repetia el text del decret i de les instruccions, però modificant la numeració de l'articulat i canviant algun contingut.

Mentrestant, la Conselleria seguia aprovant TIL de centre d'acord amb el decret després anul·lat. Per aquesta anul·lació resulta que els TIL aprovats són nuls. Altres centres que adoptaren l'article 20 i rectificaren el projecte per petits defectes encara no han rebut resposta de les rectificacions ni aprovació. Bastants centres ni rectificaren ni tenen aprovat el TIL. Total que hi ha un caos general. Sols el seny dels directors farà que els centres funcionin sense cap desastre.

Enfront d'aquesta situació de confusió legal, la majoria de centres han dit que optaran per seguir amb la programació anterior, és a dir, aplicaran el projecte lingüístic de centre que tenien el curs passat. Una vegada ratificada aquesta proposta pels consells escolars de centre, poques o cap possibilitat quedaran d'aplicar el TIL per a aquest curs.

Sols ho faran alguns centres que ja havien avançat l'aplicació amb recursos i calendari propis i que n'estan satisfets. Així i tot, alguns d'aquests centres no ho podran continuar fent perquè els requisits d'aplicació s'han endurit i pot passar, per exemple, que el professorat que l'imparteix no té encara la titulació exigida de B2.

La solució final passa per posar seny des d'ambdues parts, però això sols serà possible si per part de la Conselleria s'adopta una actitud positiva i flexible que passaria per autoritzar la voluntarietat d'aplicació del TIL, cosa que s'ha de veure.

Per descomptat que depèn dels acords de consens que s'adoptin a la mesa de negociació amb el comitè de vaga.

Mentrestant, el TIL és mort.

EDICIÓ PAPER 16/11/2019

Consultar aquesta edició en PDF