Publicitat
Publicitat

La unitat mòbil a la butxaca

El canal NBC compra una tecnologia que emet vídeos en directe filmats amb mòbils de ciutadans

El canal de televisió americà NBC News va anunciar aquesta setmana la compra d'una empresa tecnològica -Stringwire- amb la qual vol convertir-se en punta de llança de l'anomenat periodisme ciutadà. La companyia ha desenvolupat un sistema que permet emetre en directe vídeos enregistrats des de telèfons mòbils de particulars. Segons va explicar la cadena en un comunicat, es tracta d'incorporar "noves eines que recullin informació i permetin accedir a vídeos generats pels usuaris".

El funcionament és simple. Stringwire detecta les persones que estan tuitejant sobre un esdeveniment informatiu. Els envia un missatge convidant-los que filmin amb la càmera del seu mòbil el que estan presenciant. Si el canal considera que les imatges són prou valuoses, no li cal esperar que el periodista improvisat enviï el vídeo, els tècnics el descarreguin, etcètera: el pot punxar en directe, sigui per les ones, sigui a través de la web de la cadena.

La NBC ja compta que la qualitat de la imatge serà probablement baixa, però aquesta tecnologia s'orienta a cobrir sobretot els primers moments després d'una catàstrofe o un atemptat, quan els càmeres professionals no han tingut temps encara d'arribar al lloc dels fets.

Stringwire té, a més, una xarxa de col·laboradors verificats que disposen de telèfons connectats i que, per tant, són susceptibles de generar imatges des d'arreu del planeta. El fundador d'aquesta plataforma és Phil Groman, estudiant de la Universitat de Nova York i que ara ha estat nomenat cap de producte de NBC News. De fet, el New York Times considera que més que comprar una empresa han tancat un fitxatge: es vol que Groman faci créixer aquesta aplicació perquè la NBC passi a ser senyera en l'anomenat periodisme ciutadà.

Actualment la CNN té un programa similar: sota el nom d'iReport els usuaris poden enviar els seus reportatges filmats de manera casolana. En aquest cas, però, cal enviar els vídeos i un comitè decideix si els aprofita i amb quin format els emet. La NBC, en canvi, vol integrar-ho en els seus informatius, ja que la gran novetat és la possibilitat de tenir una unitat mòbil -improvisada i amb totes les limitacions- preparada per fer directes en casos en què la immediatesa és important.

El debat professional

Els mitjans aprofiten cada cop més el contingut generat pels seus propis usuaris. És, entre altres coses, una manera de vincular-los. Però la professió té obert un debat sobre els excessos d'aquesta pràctica. El 3 de juny el Chicago Sun-Times va acomiadar els 28 fotògrafs professionals que tenia en plantilla -incloent-hi el guanyador d'un Pulitzer, John H. White- i va dotar tots els seus redactors d'un iPhone. La mesura va ser àmpliament criticada al sector: fins i tot n'hi ha que hi van veure una maniobra publicitària, ja que altres smartphones tenen càmeres millors que la del giny d'Apple. I, en tot cas, el diari va pagar un preu important d'imatge pública: al cap d'unes setmanes circulava per internet una comparativa sagnant entre dues portades del mateix dia, l'endemà d'una victòria d'un trofeu d'hoquei. La seva tenia una foto clamorosament dolenta, mentre que la del Chicago Tribune oferia una imatge potent i professional.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 19/11/2017

Consultar aquesta edició en PDF