Publicitat
Publicitat

CRÍTICA PREMSA

Els mèdia com a companyia discogràfica

S’hi juguen el prestigi, gairebé la vida, i ho han fet. Dos periodistes-marca nord-americans, Ezra Klein i Nate Silver, han arrencat les seves iniciatives digitals en solitari, anomenades Vox (sense relació) i FiveThirtyEight. L’Ezra (té 30 anys) ha deixat una posició molt vistosa al Washington Post i el Nate (36) al New York Times. D’això se’n diu llançar-se sense xarxa. Aquestes primeres dues setmanes han rebut cleques i clatellades de totes bandes. Que si no estan a l’altura, que si no tenen control de qualitat, que si els falta veterania... Bé. Res de nou. El nostre és un món molt competitiu i farcit d’egos grans i petits. Material molt inflamable.

Tot plegat ha retroalimentat la discussió sobre quin ha de ser el model de futur dels mèdia informatius. Una bona intuïció, em sembla, és veure’ls com a plataformes que sostenen una línia editorial ampla, generen economies d’escala amb els recursos tecnològics i comercials i deixen que periodistes individuals o grups de periodistes, independents uns i altres, publiquin. És un model semblant a algunes companyies discogràfiques més especialitzades, com Blue Note i ECM en el jazz i el seu veïnat musical, o bé 4AD, que té cura de la perifèria indie del pop. Entenen la qualitat no tant com un culte a un tipus de música molt estret sinó més aviat com el conreu d’una actitud musical més extensa. Vull dir, ECM potser no es definiria com un segell “de jazz” sinó de música improvisada. Són plataforma per a molts i no gàbia per a pocs. És una proposta per anar-hi pensant. A favor, almenys, hi veig un parell de factors. Un, que la tecnologia és cada cop menys un avantatge competitiu. Dos, que tot negoci es basa en una transacció i les transaccions són un intercanvi de dades, unes dades que acabarem compartint tots, des dels grans magatzems fins a les sales de cinema.

Aquest esborrany de model també es podria comparar a un equip de futbol. No és, però, moment per a aquesta mena de metàfores. Ara no.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 22/10/2017

Consultar aquesta edició en PDF