Els efectes de l'al·lèrgia als mitjans

La Moncloa erosiona la marca Espanya intentant censurar Bloomberg

El diagnòstic és clar: Mariano Rajoy té al·lèrgia als mitjans de comunicació. El problema és que els assessors de la Moncloa no s'han llegit el prospecte sobre els efectes secundaris que pot tenir una sobredosi de manipulació. L'intent de censura a un mitjà tan prestigiós i elitista com Bloomberg és una erosió a la marca Espanya.

Dimarts el president espanyol se'n va anar a Nova York i va concedir una entrevista a Bloomberg TV. Pensava que només li demanarien sobre els miracles de la seva gestió econòmica i s'oblidarien dels temes domèstics. Però no, el fantasma de l'escàndol del seu extresorer Luis Bárcenas, de qui fuig, també va aparèixer al plató de l'entrevista. Segons ha denunciat el mateix mitjà, la Moncloa va intentar censurar l'emissió d'aquests fragments. És més, va passar l'entrevista a les televisions estatals sense les seqüències en què parlava de corrupció.

La cadena d'errades en la comunicació presidencial de l'episodi és llarga, segons experts consultats per l'ARA. Però com apunta l'assessora Iolanda Mármol, la pitjor és demanar que es retiri: "Avui tot és transparent, i un fet com aquest acaba de desmuntar la reputació de Rajoy".

Aleix Cuberes, consultor, diagnostica "una triple estupidesa", que comença per anar a l'estranger "amb la síndrome d'Estocolm" pensant que allà també tindrà la premsa "domesticada com aquí"; després no preveure els escenaris -perquè se'l veu nerviós amb les preguntes compromeses-, i finalment oblidar-se de "la norma bàsica, que és respectar la tasca periodística". Elena Moya, una periodista que va treballar nou anys a Bloomberg, pensa que pretendre controlar el missatge d'aquesta manera "tan directa" és una pràctica "horrorosa i humiliant" per a la premsa, que només demostra "una falta de fortalesa democràtica" impensable en el món anglosaxó.

Juan Antonio Giner lamenta que l'episodi reforça la mala imatge dels governs espanyols, que confonen "la informació amb la propaganda". "Mentir en mitjans internacionals de gran credibilitat com Bloomberg es paga molt car". Un advertiment que no preocupa la Moncloa: Soraya Sáenz de Santamaría va esquivar ahir les preguntes sobre l'incident i no va ser tema d'anàlisi entre els equips de comunicació del govern. Tocava vendre pressupostos.

EDICIÓ PAPER 09/11/2019

Consultar aquesta edició en PDF