CARIB
Misc 20/05/2018

L’avió accidentat a Cuba feia 40 anys que estava en servei

Localitzen en bon estat una caixa negra de l’aeronau, segons les autoritats de l’illa

Azam Ahmed I Kirk Semple
3 min
Personal d’emergències treballant al lloc on es va estavellar l’avió, a prop de l’aeroport internacional de l’Havana.

Ciutat De MèxicEl Boeing 737 que es va estavellar divendres a prop de l’aeroport internacional José Martí de l’Havana -en l’accident hi van morir 108 de les 111 persones que viatjaven a bord- feia 40 anys que estava en servei i havia canviat de propietaris almenys una dotzena de vegades, passant d’operadors dels Estats Units al Canadà, el Camerun i el Carib. “De fet, jo vaig volar aquest avió”, va declarar ahir John Cox, responsable de la consultora Safety Operating Systems, en referència a l’aeronau sinistrada. Va ser l’any 1979, quan era nova i pertanyia a Piedmont Airlines, va assegurar.

Especialistes cubans van recuperar ahir en bon estat una de les caixes negres de l’avió, segons el ministre de Transport, Adel Yzquierdo. De moment es desconeixen les causes de l’accident, però sens dubte la principal hipòtesi és l’antiguitat de l’aeronau, que feia el trajecte entre l’Havana i la ciutat d’Holguín, a l’est de l’illa. De fet, des que el turisme ha augmentat a l’illa caribenya, l’aerolínia estatal Cubana de Aviación batalla per aconseguir prou avions per cobrir tota la demanda.

La crisi del sector de l’aviació cubà és tan gran que fa només unes setmanes el govern va ordenar que se suspenguessin la majoria dels vols domèstics per manca de seguretat de la flota. Per poder mantenir el servei, Cubana de Aviación s’està veient obligada a llogar avions d’operadors estrangers que fa dècades que estan en servei. És el cas de l’aparell que es va estavellar divendres.

Relació de víctimes

Ahir es van acabar de traslladar les restes de totes les víctimes mortals de l’accident a l’Institut de Medicina Legal de l’Havana, i el govern cubà va anunciar que aviat publicarà el llistat de tots els passatgers que viatjaven a l’aparell. De moment s’han identificat deu de les 108 persones que van perdre la vida. Amb tot, se sap que la majoria de les víctimes eren cubanes, tot i que també hi ha una parella argentina, dos homes d’origen saharaui i una dona mexicana, a més dels sis membres de la tripulació, que també eren mexicans. Les tres úniques persones supervivents són cubanes i dones. Ahir continuaven ingressades a l’Hospital Calixto García de l’Havana en estat molt greu.

El vell Boeing 737 havia sigut arrendat per Cubana de Aviación a una empresa mexicana relativament desconeguda, Global Air, que només té una flota de tres avions. Alguns analistes de la indústria aeronàutica es van mostrar sorpresos ahir dels molts anys que feia que estava en servei l’aeronau accidentada.

“És un dels avions de passatgers més vells que he sentit que continués en funcionament”, va declarar Richard Aboulafia, vicepresident de Teal Group, una consultoria aeronàutica i aeroespacial de la ciutat nord-americana de Fairfax, a Virgínia. Malgrat que les autoritats mexicanes van assegurar que l’aparell sinistrat havia passat tots els controls de seguretat al novembre, l’avió era una de les úniques cent aeronaus d’aquest model que encara continuen en circulació.

George Farinas, un pilot retirat que treballa com a inspector aeronàutic i està escrivint un llibre sobre la història de Cubana de Aviación, va explicar que en el passat aquesta companyia va rebutjar arrendar avions a l’aerolínia mexicana Global Air perquè la tripulació d’un dels seus aparells es va perdre volant en direcció a l’Havana. “Possiblement Cubana de Aviación ha canviat d’opinió per desesperació, davant la necessitat d’avions”, opina.

Alguns analistes atribueixen a l’embargament dels Estats Units contra Cuba el fet que el país caribeny no pugui adquirir noves aeronaus. Cubana de Aviación va ser fundada l’any 1929 i va ser en el passat una empresa de referència, amb avions moderns i manteniment d’alt nivell. Però la seva flota es va anar degradant amb l’embargament nord-americà, i sobretot després de la desaparició de la Unió Soviètica.

stats