AVIÓ DESAPAREGUT
Misc 05/04/2014

Comença la recerca contra rellotge de les caixes negres

Dos vaixells amb sensors submarins busquen les restes de l’MH370

Kirk Semple / Michelle Innis
3 min

The New York Times / Kuala LumpurLa recerca de l’avió de Malaysia Airlines desaparegut va entrar ahir en una fase crucial. Pocs dies abans que s’acabin les bateries de les caixes negres i deixin d’emetre els senyals que permeten trobar-les, la força multinacional continua la recerca. Ahir dos vaixells militars -un d’Austràlia i un del Regne Unit- van iniciar la fase de recerca submarina amb sensors que funcionen sota l’aigua, amb l’esperança de recollir alguna de les restes de l’avió que es creu que són al fons de l’Índic.

Les naus van començar a buscar ahir en una zona de l’oceà que fa 240 quilòmetres de llarg. Cada una va partir d’un extrem oposat amb l’objectiu de convergir al centre, segons van explicar les autoritats. Els vaixells estan equipats amb dispositius que poden captar els senyals que emeten les caixes negres de l’avió. Tots dos -l’HMS Echo, britànic i l’ Ocean Shield, australià- formen part d’un desplegament d’11 vaixells que ahir van estar buscant restes de l’avió en una zona que se situa a 1.500 quilòmetres de la ciutat australiana de Perth. L’Ocean Shield està dotat amb un localitzador amb forma de ratpenat que porta un micròfon i que està col·locat sota l’embarcació. L’aparell pot recollir qualsevol senyal que emetin les caixes negres. A més dels vaixells, ahir també van sortir 10 avions militars i quatre de civils que van realitzar vols de vigilància sobre la zona. Totes les esperances estan centrades ara en l’efectivitat d’aquests sistemes de rastrejament sota l’aigua, que s’han concentrat a l’àrea on és més probable que l’avió s’estavellés, segons les dades i les estimacions dels analistes que treballen en aquesta recerca.

Les bateries de les caixes negres emeten senyals durant un mes aproximadament i, per tant, se suposa que deixaran d’emetre’n la setmana que ve. Quan això passi les caixes quedaran en silenci al fons del mar, cosa que farà la recerca encara més complicada.

Buscant restes que flotin

Mentrestant, la tripulació dels altres vaixells i dels avions continuen buscant restes flotants de l’avió desaparegut. Si es confirmés la troballa d’alguna d’aquestes restes i la seva relació amb l’aparell desaparegut, això ajudaria molt els equips de recerca a determinar quin va ser el punt d’entrada de l’avió a l’oceà. Ahir els coordinadors de la recerca van assegurar que alguns vaixells havien vist objectes flotant, però al final no es va poder confirmar la seva relació amb l’aparell desaparegut.

“Seguirem la recerca en superfície durant un temps”, va dir ahir el general d’aviació retirat Angus Houston, que és el funcionari australià que supervisa la coordinació de la recerca. “Si trobéssim una peça de les restes o alguna evidència que l’avió va entrar a l’aigua, tindríem una referència més bona”, va dir. “En lloc de buscar en una àrea de la mida d’Irlanda, hauríem de ser capaços de treballar en una zona de la mida de l’àrea metropolitana de Perth”, va dir Houston ahir en roda de premsa. El general retirat va afegir que encara hi ha “moltes possibilitats” que els equips de recerca trobin restes de l’avió flotant a l’oceà.

Dijous passat els responsables de la cerca van reajustar la zona més cap al nord respecte a l’àrea on s’estava buscant en els últims dies. Segons Houston, aquest canvi està basat en “les anàlisis tècniques, innovadores i multidisciplinàries que s’obtenen de les dades de satèl·lit i dels avions”. “No hi ha res inusual en aquest canvi”, va afegir.

En les gairebé quatre setmanes d’investigació de l’avió desaparegut la recerca s’ha mogut des del mar del sud de la Xina i el golf de Tailàndia fins a l’estret de Malaca i la zona sud de l’oceà Índic, que és on s’està buscant ara. Però tot i això, en tot aquest temps, no s’ha trobat cap resta del Boeing 777 desaparegut. Els experts apunten que si no es troben restes de l’avió podrien passar anys sense que es localitzés l’aparell, si és que mai l’arriben a trobar. En el cas de l’avió d’Air France que es va estavellar a l’oceà Atlàntic van passar dos anys fins que se’n van trobar les caixes negres.

stats