FENT CAMÍ
Esports 27/04/2018

La possessió de Mortitx fins al rafal d’Ariant

La vall d’Ariant, actualment d’accés tancat, té prohibit el pas a causa de la protecció dels voltors

Juanmi Mas
La possessió              de Mortitx fins         al rafal d’Ariant

PalmaRecórrer la regió de Mortitx és una prova de resistència per a qualsevol excursionista. Els relleus abruptes d’aquesta zona representen una excepció a la serra de Tramuntana per la seva rudesa. En aquesta ocasió, Tània i dos companys més recorren la ruta que s’inicia a la possessió de Mortitx i arriba al rafal d’Ariant, pel pas de les voltes de l’Ullastre. Es puja pel pas de la Cabra, pels cingles de l’Alcàsser, els quals cauen sobre el Tel de Ceba. A dalt hi ha algunes opcions per tornar al punt d’inici. Els cotxes es deixen vora el portell d’entrada a Mortitx (WP-01) (343 m) a l’altura del km 10,9 de la carretera Ma-10 (Pollença-Lluc). Si no sou matiners, podeu tenir problemes per deixar el cotxe, ja que no hi ha gaires places. Es posa el peu al botador situat a la dreta de la barrera a les 9.09 h i, allà deçà, pel camí que du a les cases, s’inicia el recorregut. Gairebé davant les cases hi ha una cruïlla de camins. Es deixa a la dreta un botador i es continua pel camí que volta a l’esquerra (WP-02) (387 m). Uns metres després de les cases, hi ha una bifurcació. S’afaga el camí de la dreta, on hi ha un botador alt. Pel camí vora les vinyes veim la silueta del massís del puig Caragoler de Femenia al fons, el coll Ciuró i el puig de les Moles.

Es passa una barrera metàl·lica i tot d’una se surt del camí per l’esquerra i es bota una altra escala de fusta. Es continua pel costat de la paret seca, es passa un rètol que adverteix del perill del torrent de Mortitx, es deixa a la dreta un camí i es continua recte (WP-03) (396 m).

El clot de ses Someres

Als pocs metres, es deixa el camí per la dreta per un senderó fitat. Ben aviat compareix davant de l’excursionista el territori Mortitx, amb el clot de ses Someres en primer terme, després d’haver passat el sementer de sa Coma. Es travessa el clot de ses Someres, la zona més planera i còmoda que trobarem per aquest territori. Es passa una paret seca on resta l’esquelet d’un vell botador, després ve el territori Mortitx (WP-04) (335 m). Uns metres després de la paret, s’agafa una desviació de la ruta per l’esquerra, per guaitar a l’avenc Fondo o de l’Aigua (WP-05) (327 m). La seva petita boca es troba situada a pocs metres del tirany, molt freqüentat, que du al Rafal d’Ariant, a 310 metres sobre el nivell de la mar. Es torna al camí per prosseguir per la ruta habitual cap al Rafal. La traça del caminoi transcorre per la divisió dels termes de Pollença i Escorca. Això vol dir que es faran passes pels dos termes municipals. El recorregut es realitza per un camp de lapiaz solcat per un torrent. S’ascendeix per un coster amb traces de camí fins a assolir un punt elevat que constitueix un mirador natural excepcional.

Superada aquesta zona abrupta ve una planella on es pot obrir el camp visual. Per l’esquerra surt un tirany fitat que baixa al torrent de Mortitx. A l’horitzó, tirany endavant, en un collet s’albiren unes monjoies que s’han d’assolir. En el tram immediat, el sender gira a la dreta, ara ja per un camí de ferradura, amb marge de sosteniment, el qual puja per salvar una depressió. Són les 10.56 h quan s’arriba a una bifurcació de camins (WP-06) (294 m). Per la dreta, a través del pla de les Vergues, s’arribaria a la Malè i a la vall d’Ariant, actualment d’accés tancat a causa de la protecció dels voltors. El grup excursionista va respectar la prohibició del pas.