MODA
Misc 14/04/2014

Uniqlo accelera la seva expansió a Europa

La firma japonesa, que vol superar Inditex el 2020, obre botigues a Berlín i París

David Holmes
3 min

The New York TimesLa firma japonesa de moda de carrer Uniqlo va obrir la seva primera botiga a Alemanya divendres, en una acceleració de l’expansió per Europa en l’aposta de la seva empresa matriu, Fast Retailing, de convertir-se en el primer comerç de moda del món el 2020. Fast Retailing vol obrir més botigues a l’estranger per l’alentiment del creixement al seu mercat d’origen, on la població baixa i s’envelleix i on va haver de rebaixar les previsions de vendes dijous.

Uniqlo va debutar a Alemanya amb una botiga a la popular avinguda comercial de Berlín Tauentzienstrasse, amb un espai de 2.700 metres quadrats de botiga en tres plantes, la més gran de la marca a Europa. Amb maniquins trencadors amb pentinats d’origami, i tires de led que mostren totes les ciutats on la marca és present, la botiga és molt a prop de les dels seus màxims rivals, Inditex i Hennes & Mauritz (H&M), als quals Fast Retailing vol superar en els pròxims anys.

“Tenim grans objectius a Europa, ens agradaria fer-hi el mateix negoci que als EUA”, va dir Yukihiro Katsuta, cap de recerca i desenvolupament d’Uniqlo, a Reuters, en una entrevista a París, on obriran una altra botiga el 25 d’abril. Fast Retailing, que també té marques com Theory, J Brand, GU, Comptoir des Cotonniers i Princesse tam.tam, aspira a tenir unes 100 botigues als Estats Units en els pròxims anys, mentre que ara en té 17. Però no ha fet previsions globals d’obertures a mitjà termini a Europa.

El quart grup de moda del món, per darrere d’Inditex, H&M i Gap, té un ambiciós pla que passa per quintuplicar els ingressos fins a 5 bilions de iens (35.000 milions d’euros) el 2020. Amb més de 1.300 botigues a tot el món, incloent-n’hi 856 al Japó, Uniqlo ha concentrat la seva expansió geogràfica fins ara a la Xina i Corea del Sud, però ara accelera als Estats Units i a Europa, on té actualment 18 botigues.

L’expansió global d’Uniqlo no sempre ha estat fàcil. El grup es va veure obligat a tancar diverses botigues al Regne Unit el 2003, després de patir fortes pèrdues. Però la seva ambició segueix intacta. “Som ambiciosos a Europa. Alemanya és definitivament un mercat important per a nosaltres”, va dir el conseller delegat d’Uniqlo Europa, Berndt Hauptkorn, que va declinar donar previsions de vendes.

Model diferent

Uniqlo ha creat la seva fama amb productes de qualitat a preus competitius, com ara samarretes, jerseis de caixmir o jaquetes ultralleugeres. També en roba interior i teixits tecnològics que es mantenen frescos a l’estiu i càlids a l’hivern. A diferència de Zara i H&M, que concentren les seves vendes en els ingressos ràpids dels canvis de moda continus, Uniqlo té un cicle de producció més lent, basat en compromisos a llarg termini amb els seus proveïdors que, segons Hauptkorn, els permet fer productes de la més alta qualitat.

Els líders Inditex i H&M han capejat relativament bé la crisi al seu mercat principal, l’europeu. Però ara la competència comença a fer-se forta amb marques com Primark (part d’Associated British Foods Plc) i el grup nord-americà Forever 21. Inditex té més de 6.300 botigues a tot el món, mentre que H&M en té més de 3.000, incloent-hi les 418 del seu primer mercat, que és l’alemany.

Després de Berlín i París, Uniqlo ha definit un bon nombre de ciutats, com Madrid i Barcelona (on ja tenen plans d’expansió), com a destinacions. “Trobar el local adequat és un dels principals reptes”, va explicar el codirector de màrqueting mundial, Jorgen Andersson, que va afegir que l’empresa ha de competir amb rivals com els grups de luxe LVMH i Kering, a més de Zara, pels locals prime.

Uniqlo va obrir la seva primera botiga fora d’Àsia a Londres el 2001 i té 10 botigues al Regne Unit, quatre a Rússia i quatre més a França. La companyia va retirar-se recentment de la cursa per comprar el grup nord-americà J. Crew als seus actuals propietaris, segons tres fonts pròximes a la negociació.

Barcelona, la pròxima parada en la internacionalització

Uniqlo vol començar a competir amb Inditex a Barcelona. La companyia japonesa obrirà la seva botiga al local que la Fundació Caja Madrid té a la plaça de Catalunya, un dels més cèntrics de la ciutat. Aquesta seria la primera botiga de la firma a l’estat espanyol. Amb la compra, Uniqlo se suma a altres grups internacionals interessats a desembarcar a la capital catalana, com Urban Outfitters, que obrirà també a plaça Catalunya, al centre comercial El Triangle. Altres marques, com Abercrombie & Fitch, també busquen local.

stats