16/01/2015

Ryanair ens recorda com AENA es riu de Balears

3 min
David O’Brien, director comercial de Ryanair, va ser a Palma dijous.

Els aeroports de Balears creixen. No n’hi ha cap dubte. I ho fan, sobretot, gràcies a l’empenta del turisme independent, que fa servir el baix cost. En concret, les companyies que operen amb aquest model de negoci transportaren el 2014 un total de 4.721.602 passatgers a Balears, fet que suposa un creixement del 8,3% sobre el 2013.

Aquestes xifres signifiquen que un 15% del trànsit aeri ja és de baix cost. Una xifra important, però que no s’acosta ni de bon tros a d’altres destinacions, gràcies sobretot a la resistència de la touroperació, és a dir, del paquet turístic convencional.

Els touroperadors han sabut conservar la supremacia en una destinació madura com Balears, si bé mitjançant diferents estratègies, fins i tot la d’adquisició i/o explotació d’hotels directament, mantenen una quota de mercat que no deixa de sorprendre, perquè sembla més pròpia del segle XX que del XXI, en què internet juga un paper transformador fonamental.

Fins i tot els operadors participen en el desemborsament de capital per a algunes reformes hoteleres, sempre amb la idea d’assegurar-se la fidelitat dels propietaris dels llits, que d’altra banda prioritzen la comoditat i el “sempre ho hem fet així” a les aventures de la venda directa online. A més, cal dir-ho tot, el control de les places d’avió fa que els hotelers tampoc tinguin el marge d’altres, com el de destinacions on l’aeroport no és l’única porta d’entrada.

Taxes aeroportuàries

Si han estat poc atrevits amb la possibilitat de vendre directament, l’empresariat illenc en general també ha badat històricament amb la gestió aeroportuària. No deixa de ser trist que hagi de venir el responsable comercial de Ryanair i lamentar que el teixit econòmic de Balears no pugui dir ni piu davant l’abús que suposen les taxes aèries, sobretot perquè serveixen per mantenir una sobreestructura d’AENA que és ineficient i amb més caps que operaris.

Precisament la compareixença dels irlandesos amb motiu del seu 30è aniversari va ser, com sempre ho són les seves intervencions, plena de gestos, missatges i, principalment, llenguatge clar i directe. Acostumats a la comèdia i a les declaracions que es fan per no dir res i no trepitjar cap call en el món econòmic, s’agraeix aquest estil.

O’Brien i els seus varen repetir dues idees que són tan elementals com, ara mateix, inassumibles. La primera, que si volem que vinguin els turistes a l’hivern, hem de deixar de repetir la paraula (jo la prohibiria) desestacionalitzar, i hem d’anar per feina. I només cal mirar el que fan altres destinacions: apostar-hi de veres. Com? Abaixant les taxes de l’aeroport als operadors.

A l’hivern, digueren els de Ryanair, la gent que viatja vol preus barats. En el cas de Balears, perquè sap que els hotels són buits, perquè no podrà gaudir de la platja i perquè, per damunt de tot, no li dóna la gana pagar més si n’hi ha un altre de més barat. I és evident que davallar més els costos laborals seria indecent; per tant, només les taxes aèries poden evitar que a l’hivern ‘hi corrin les rates’ durant anys.

La segona idea d’O’Brien es desprèn de la primera. Si no es poden abaixar les taxes, és perquè els empresaris i el teixit econòmic illenc no pinten res davant qui comanda a AENA. I, clar, si no t’escolten, o fas passes perquè canviï la situació i, com diu OBrien, participes de la gestió o es riuen de tu. AENA, com l’Estat en general, veu els aeroports de Balears com un lloc per ingressar doblers a canvi d’un cafè infumable i personal de mal humor. I els d’aquí no poden dir res. O’Brien ho té clar, però una part important de l’empresariat fuig de qualsevol mobilització que soni a ‘nacionalisme’. S’estima més fer-se la foto amb el ministre de torn quan arriba, tot i que tiri pels morros que continuarà l’espoli i el mal servei.

stats