Publicitat
Publicitat

AVIACIÓ

Ofensiva de Vueling a Itàlia

L'aerolínia quadruplica la seva presència a Roma amb l'ambició de ser-hi líder en cinc anys

"Imaginin un aeroport en decadència, que té turisme però que l'aerolínia principal l'està abandonant i una low cost irlandesa està intentant fer-hi forat. Quan i on és això?" Amb aquesta pregunta va començar una recent conferència Álex Cruz, president de Vueling, l'aerolínia líder al Prat i la companyia espanyola que més passatgers transporta. En contra del que bona part de l'auditori pensava, no es referia a la situació de l'aeroport del Prat fa uns anys, com va aclarir. "És Roma-Fiumicino, i és avui", va respondre. L'analogia, però, era buscada, i pertinent per explicar l'estratègia de Vueling. L'aerolínia de baix cost catalana, que no para de créixer i que ha comprat 62 avions -podrien arribar a ser 120- que rebrà a partir del 2015, s'ha proposat atacar el mercat italià amb l'ambiciós objectiu de convertir-se en líder a Fiumicino en un termini de cinc anys, ara que Alitalia té seriosos problemes de viabilitat.

Vueling ha materialitzat la seva aposta per Itàlia amb l'anunci d'obertura de 24 noves rutes l'any que ve a Fiumicino, amb les quals gairebé quadruplicarà, d'una tacada, la seva presència a l'aeroport romà, on passarà de 9 a 33 rutes. "Tindrem les mateixes rutes que a Barcelona fa cinc anys", va subratllar Cruz, continuant amb l'analogia. Actualment la companyia ja supera el centenar de rutes al Prat, i amb les que s'obriran la pròxima temporada d'estiu arribarà a les 117. Vueling, que té una quota de mercat del 37% a Barcelona, preveu arribar als 14 milions de passatgers a l'aeroport de la capital catalana l'any que ve. En cinc anys, la companyia calcula que coparà el 50% del trànsit a Barcelona.

Aquest assalt al Prat és el que ara la low cost vol replicar a Fiumicino. "La proposta de Vueling per Roma està basada, sens dubte, en l'exitosa experiència que l'aerolínia ha madurat en els últims cinc anys a Barcelona", va informar la companyia, que va destacar que el Prat és l'aeroport d'Europa amb més vols de curt i mitjà radi operats per la seva aerolínia principal, en aquest cas Vueling.

La companyia destinarà vuit avions a les noves rutes de Fiumicino, de les quals una quarta part (set rutes) connecten amb altres aeroports italians. D'aquesta manera, Vueling entra de ple en el trànsit domèstic del país. Però, a més, connectarà la capital italiana amb Brussel·les, Atenes, Berlín, Amsterdam, Dubrovnik, Santorini i Sevilla, entre altres ciutats. Vueling també té base a Milà, on és des del 2004, com a Roma. Des que va entrar a Itàlia, Vueling ha transportat 12 milions de passatgers a Itàlia, més de la meitat a Roma.

Oferta creixent

Per a l'estiu que ve, la low cost ha posat a la venda un 267% més de bitllets que l'any passat a Fiumicino, i a més dels 33 destins la companyia també hi farà connexions que ella anomena Vueling-a-Vueling, és a dir, entre vols de la mateixa companyia. Tenint en compte aquestes connexions, l'aerolínia hi oferirà 550 combinacions de vols per arribar als seus destins europeus.

No només la situació de Vueling equipara Fiumicino amb el Prat fa cinc anys. Llavors, la principal aerolínia espanyola, Iberia, estava marxant de Barcelona, fins a deixar-hi només el pont aeri amb Madrid. Ara, la principal aerolínia de bandera italiana, Alitalia, passa per un moment molt delicat des del punt de vista financer. Tot i això, a diferència d'Iberia amb el Prat, l'aposta d'Alitalia per Fiumicino és clara: l'any passat hi va transportar el 45% dels 37 milions de passatgers que van passar per aquest aeroport.

El futur d'Alitalia ja va perillar el 2008, però va aconseguir salvar-se a través de la privatització -va anar a parar a mans de la francoholandesa Air France-KLM- i amb grans retallades. Ara la companyia necessita una important recapitalització per salvar-se de la caiguda i prepara també acomiadaments col·lectius. De fet, Aeroporti di Roma, gestor dels aeroports de Fiumicino i Ciampino, està preocupat per la situació d'Alitalia i per com pot afectar el principal aeroport romà, com ha plasmat en els seus darrers informes trimestrals.

Un altre punt en comú amb el Prat és la presència de Ryanair, que està obrint forat a Fiumicino. El 2012 la low cost irlandesa va transportar 4,36 milions de passatgers des d'aquestes instal·lacions, una xifra encara llunyana a la d'Alitalia, però que li proporciona el segon lloc a Roma. Vueling es va situar en sisè lloc amb gairebé un milió de passatgers, una xifra que, si es trasllada la progressió de la venda de bitllets, s'hauria de multiplicar gairebé per quatre el 2014. La companyia catalana ha entrat amb tota la cavalleria a Roma i lluitarà per repetir l'èxit que ha tingut a Barcelona. Allà, però, no juga a casa.

No tots els competidors es diuen Ryanair

A Vueling no li agrada que la comparin amb Ryanair. La companyia irlandesa és una low cost en la màxima expressió, mentre que la catalana, tot i tenir uns costos també força ajustats, ofereix, a més, un servei premium , sales VIP, etc. Però, vulgui o no vulgui, les dues companyies són rivals directes. Ho són a Roma i a Barcelona, a Madrid i a bona part d'Espanya, i també a Europa. Ryanair, l'aerolínia low cost més important del continent, ha anunciat que l'estiu que ve ja operarà més de 1.600 rutes a 29 països, de manera que pocs aeroports quedaran en els quals no s'hagi de competir amb les baixes tarifes de l'aerolínia irlandesa.

Ara bé, les companyies low cost no es redueixen a Ryanair. La britànica Easyjet, que actualment és la tercera aerolínia a l'aeroport del Prat, també creix, i amb més múscul, ja que ha tingut uns beneficis rècord en el seu últim exercici. Mentrestant, l'alemanya Lufthansa, la més gran d'Europa, incrementa vols a Barcelona amb la intenció de deixar-ne bona part -tots excepte els que van a Frankfurt i Munic, els seus hubs - en mans de la seva filial de baix cost, Germanwings.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 19/11/2017

Consultar aquesta edició en PDF