Publicitat
Publicitat

FINANCES PERSONALS

L’economia de plata, una oportunitat d’or

L’envelliment de la població com a model de negoci

Les tres persones més riques del món després de Bill Gates tenen alguna cosa més en comú que la seva estratosfèrica fortuna. Warren Buffett, Amancio Ortega i Carlos Slim tenen tots tres més de 75 anys. La majoria de persones occidentals d’aquesta franja d’edat no poden presumir d’un compte corrent amb tants zeros, però per a molts joves també hi ha un abisme entre el seu poder adquisitiu i el dels més grans. Per a les arques públiques, l’envelliment de la població és un maldecap que ja es comença a notar a Espanya en les contínues estirades de la guardiola de les pensions. Per a les empreses, però, és un mercat potencial que pocs sectors han començat a explotar: l’anomenada economia de plata.

A finals del 2014 prop d’un 20% dels catalans tenien més de 65 anys. Però de cara al 2050 una estimació de l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat) preveu que aquest grup d’edat creixi i passi a significar més del 30% del conjunt de la població. “No podem ignorar tot el potencial econòmic que aquesta situació suposa”, explica Eduardo Rodríguez Rovira, professor d’economia i president de la Fundación Edad&Vida. Si es busca a Google el concepte silver economy, apareixen diversos resultats que posen de manifest que no és un terme nou en països com els Estats Units, Alemanya i Anglaterra. A França, per exemple, el ministeri de Reordenació de la Producció va identificar a finals del 2013 l’economia de plata com un dels set pilars estratègics del desenvolupament futur del país.

El perfil dels més grans de 65

Actualment quan es pensa en els sectors econòmics que es dediquen a la gent gran, el primer que ve al cap són els viatges planificats de l’Imserso, els plans de pensions o productes i serveis relacionats amb salut i farmàcia. “Hi ha poques empreses i pimes que hagin abordat realment l’oportunitat de negoci que presenta aquest grup de població”, explica Juan Manuel Peña, del club Salut i Farma de l’escola de negocis Esade. “Són un grup amb molt potencial, tenen diners però no gasten i no troben productes encarats a les seves necessitats”, aclareix.

Tot i que els més grans de 65 anys són un dels grups d’edat més vulnerables, les xifres demostren que actualment tenen més capacitat adquisitiva que els joves.

Segons dades de l’Agència per a la Competitivitat de l’Empresa (ACCIÓ) en una presentació titulada L’emergència de la ‘silver economy’, el 90% són propietaris del seu habitatge i representen el 70% dels petits inversors a la borsa. De fet, l’últim informe sobre redistribució de la renda a Espanya del Consell Econòmic i Social de l’Estat el grup d’edat amb més risc de pobresa (més d’un 31%) són els joves entre 18 i 24 anys, mentre que aquest risc disminueix dràsticament en els més grans de 65, amb menys d’un 22% i després d’experimentar una caiguda molt accentuada durant els últims anys. Una altra prova de la seva capacitat adquisitiva és el fet que aquest col·lectiu va ser el que es va veure més afectat pels casos de venda de participacions preferents, perquè tenen estalvis al banc dels quals volen treure rendibilitat.

Reenfocar els negocis

Però, tal com alerten aquests experts, amb l’envelliment de la població també canvien les necessitats d’aquest grup d’edat. L’economista i conseller del Banc d’Espanya Guillem López Casasnovas recull aquesta preocupació en l’estudi, encara no publicat, El benestar desigual. Segons López Casasnovas, “hi ha una gran varietat d’efectes de l’envelliment demogràfic en els patrons relatius al consum”. En aquest informe, López Casasnovas posa l’èmfasi en les conseqüències que aquest fenomen tindrà sobre el sector públic, però també sobre el sector privat. El negoci farmacèutic i de la salut és el més evident, però també hi ha nous enfocaments en els sectors de les reformes de la llar, l’oci i la tecnologia. A més, Casasnovas adverteix que donat que viure més anys suposa un gran impacte per als sistemes públics de pensions, “als governs no els quedarà cap altra opció que estimular l’estalvi privat”. En conseqüència, aclareix, les asseguradores, les gestores d’actius i els bancs privats podran obtenir beneficis d’aquesta nova situació.

D’aquí deu anys, doncs, una persona més gran de 65 anys tindrà més possibilitats de comprar un rellotge Apple Watch que una de 25, “però les empreses i els equips de màrqueting encara no hi pensen”, explica Juan Manuel Peña.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 10/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF