AUTOMOCIÓ
Misc 19/04/2014

General Motors, contra les cordes

L’empresa coneixia els defectes que han causat 13 morts

Joan Faus
4 min
Mary Barra, consellera delegada de General Motors des del gener, és la primera dona que lidera una firma d’automoció al món.

WashingtonEl fantasma de Toyota i de BP sobrevola des de fa unes setmanes la seu central de General Motors (GM) a Detroit. L’empresa automobilística nord-americana és a l’ull de l’huracà de l’opinió pública i de les autoritats judicials i governamentals per la seva gestió d’un defecte en el sistema d’encesa dels seus vehicles, que ha provocat almenys 13 morts als Estats Units. El 2009 el fabricant japonès Toyota va haver de cridar a revisió milions de vehicles a l’Amèrica del Nord per uns problemes al pedal, mentre que el 2010 la britànica BP va protagonitzar un gran vessament de petroli al golf de Mèxic. Tots dos casos van fer molt de mal a la imatge de les empreses, que ara encara lluiten per recuperar la confiança dels consumidors i de les autoritats.

A General Motors, per a més inri, els problemes li han esclatat quan estava començant a aixecar el cap després de suspendre pagaments el 2009, una situació que hauria suposat la seva desaparició si no hagués estat pel rescat multimilionari del govern dels EUA. A finals del 2013 l’administració es va vendre la seva última participació al grup automobilístic, que ja torna a ser 100% privat. I des del gener té una nova consellera delegada, Mary Barra, la primera alt càrrec femenina d’un grup automobilístic a tot el món.

Però el renaixement de la “nova GM”, com li agrada repetir a Barra, ha quedat completament enfosquit per la gestió dels problemes d’ignició. No només pel defecte en si sinó sobretot pel fet que l’empresa, segons van revelar la setmana passada uns documents confidencials enviats al Congrés, sabia des del 2001 que el seu sistema d’encesa patia defectes de disseny que el feien propens a col·locar-se en la posició d’apagat de manera inesperada, cosa que no només dificultava el control del vehicle per la falta de direcció assistida sinó que també suposava la desconnexió de l’airbag. Tot i ser conscient d’aquests problemes, el fabricant no ha reaccionat fins aquest febrer -és a dir, tretze anys després-, quan la pressió i les denúncies de familiars de les víctimes el van forçar a cridar a revisió 2,6 milions d’automòbils. L’empresa assegura que en qualsevol cas són cotxes segurs de conduir, i dijous un jutge va descartar immobilitzar-los tots a l’espera que es pronunciïn les autoritats.

Malgrat que Barra ha insistit que GM farà front a “les seves obligacions cíviques i legals”, alhora és molt conscient que el cop a la reputació està sent duríssim. Per això l’empresa ha decidit aquesta setmana canviar d’estratègia: posar-se a la defensiva i contraatacar en l’àmbit judicial, on afronta una dotzena de processos de particulars, al marge de la investigació delictiva de les autoritats i de la multa diària de 5.000 euros imposada pel regulador de carreteres fins que li contesti un centenar de detallades preguntes sobre els fets.

Dimecres es va saber que General Motors ha sol·licitat a un tribunal de fallides que anul·li totes les demandes, perquè al·lega que no és responsable de les accions anteriors al juny del 2009, quan l’empresa es va refundar després de la suspensió de pagaments. L’argument és que la fallida va dividir el fabricant entre la “nova GM”, una empresa sanejada amb només quatre marques (Chevrolet, Buick, GMC i Cadillac), i la “vella GM”, que va assumir els actius deficitaris.

Els advocats addueixen que “la nova GM no va assumir les responsabilitats de la vella GM” i que la majoria dels cotxes afectats pertanyen a marques eliminades durant la suspensió. L’objectiu d’aquesta tàctica -sobre la qual es pronunciarà el tribunal divendres que ve-és frenar les demandes de particulars, però el fet de rentar-se’n les mans pot ser contraproduent, ja que pot fer enfurismar encara més l’opinió pública i provocar que el públic desconfiï més i sigui reticent a comprar automòbils de General Motors.

De fet, les crítiques no han trigat a arribar. El senador demòcrata Richard Blumenthal ha lamentat que el fabricant estigui utilitzant “clarament” el procés de suspensió de pagaments per bloquejar les accions judicials i l’ha instat a impulsar un fons de compensació a les víctimes, cosa que l’empresa està estudiant com una altra via per millorar la seva imatge. En el seu moment BP també va impulsar un fons, però això no va impedir que seguís sent objecte de demandes judicials. Per la seva banda, l’advocat d’uns querellants a Califòrnia, Adam Levitt, va dir que GM ha perdut el “dret” a imposar la seva opinió després d’haver estat “rescatada amb els diners dels contribuents”. Només el temps dirà el mal que tot aquest escàndol fa a la reputació del fabricant de Detroit, però no hi ha dubte que l’empresa no es quedarà de braços plegats.

Toyota també crida a revisió dos milions d’automòbils

No només té problemes General Motors. Fa una setmana Toyota va cridar a revisió 2,2 milions de vehicles als EUA en el marc d’una revisió massiva de 6,4 milions de cotxes a tot el món per un possible defecte a l’airbag i als seients davanters. El 2012 Toyota ja va revisar mig milió de vehicles pel mateix motiu. Però res en comparació amb la retirada massiva d’automòbils el 2009 per problemes a l’accelerador, que encara cueja. Fa unes setmanes el departament de Justícia dels Estats Units va imposar una multa sense precedents d’uns 870 milions al fabricant japonès després d’haver reconegut que va mentir a les autoritats. El reconeixement buscava acabar definitivament amb la investigació.

stats