COMPETÈNCIA
Misc 14/08/2013

Els EUA veten la fusió de dues aerolínies per evitar que apugin tarifes

El departament de Justícia recorre la unió dels grups American Airlines i US Airways

T.g.
3 min
Un avió d'US Airways enlairant-se. El departament de Justícia dels Estats Units intenta bloquejar la fusió de l'aerolínia amb American Airlines.

Barcelona.La creació de la companyia aèria més gran del món està en perill. El departament de Justícia dels Estats Units (EUA) ha decidit tirar pel dret i ahir va presentar un recurs contra la fusió d'American Airlines i US Airways. L'argument és ben clar: considera que la integració de les dues empreses "reduiria substancialment la competència en el transport aeri". És a dir, en reduir-se el nombre d'empreses en servei s'encaririen els bitllets.

El departament de Justícia va indicar que si es tira endavant, la fusió es traduiria en bitllets més cars i menys serveis, informa Europa Press. Per la seva banda, el fiscal general dels EUA, Eric Holder, va remarcar que "el transport aeri es vital per a milions de consumidors, que volen amb regularitat tant per negocis com per plaer". Holder va afegir de manera contundent que quan "posa en dubte l'avenç d'aquesta fusió, el departament de Justícia vol transmetre que els ciutadans es mereixen alguna cosa millor". "Els consumidors hauran de pagar el preu de la fusió, amb tarifes més elevades i menys opcions", va dir.

A més, l'acció legal del departament de Justícia ha tingut el suport dels fiscals de sis estats nord-americans. Entre aquests fiscals destaquen el de Texas, on manté la seu American Airlines, i Arizona, on hiha la d'US Airways. Els altres estats que han avalat el procés legal són Florida, Pensilvània, Tennessee i Virgínia. Curiosament, la Comissió Europea va autoritzar l'operació el 5 d'agost, tot i que ja havia advertit que la fusió provocaria un monopoli en la ruta entre Londres i Filadèlfia.

El recurs presentat ahir, que pretén bloquejar la integració de les dues aerolínies, afegeix un problema més a American Airlines, que està en situació fallida, l'equivalent als EUA del concurs de creditors espanyol. El sector aeri va iniciar el 2008 un programa de reestructuracions, que va portar a la unió de Delta i Northwest Airlines i dos anys més tard la d'United Airlines i Continental. D'aquesta manera, si ara es produís la fusió d'American Airlines i US Airways, només quatre companyies controlarien el 80% del transport aeri.

Clatellada a la borsa

Cal tenir present que American Airlines és la tercera aerolínia i US Airways la quarta, cosa que suposa que la quota que controlaria la companyia fusionada seria molt elevada, de l'ordre del 25%. Un cop coneguda la presentació del recurs del departament de Justícia, els mercats financers van reaccionar de manera gairebé immediata. US Airways registrava caigudes superiors al 10% a mitja sessió de la Borsa de Nova York, mentre que American Airlines va veure com els seus títols s'enfonsaven un 48% en el mercat secundari, on s'intercanvien les accions de l'empresa des que va presentar la insolvència provisional a finals del 2011.

American Airlines va registrar pèrdues acumulades de 7.500 milions d'euros en 10 anys, una situació que va forçar la presentació de la fallida. La fusió amb US Airways es va plantejar com una fugida endavant, que suposava la creació d'un gegant amb una plantilla inicial de 113.000 treballadors. Amb tot, segons els acords de la fusió, concretats el gener del 2012, la plantilla hauria de reduir-se fins als 94.000 empleats. L'operació d'integració ha quedat tocada amb el procés judicial que ara comença, però el projecte, valorat en uns 8.000 milions (11.000 milions de dòlars), continua endavant.

El grup resultant mantindria la denominació d'American Airlines i la seva seu a Forth Worth (Texas), i tindria una xarxa de 950 avions. Operaria uns 6.500 vols diaris, amb una facturació de 29.455 milions d'euros (39.000 milions de dòlars).

Creixement a l'Amèrica Llatina

American Airlines va transportar un total de 63,8 milions de passatgers en els primers set mesos d'aquest any, cosa que va suposar un augment del 0,1% sobre el mateix període del 2012. Va aconseguir un nivell d'ocupació del 82,8%. Al juliol va augmentar l'oferta un 2,6%.

El mes passat la companyia va aconseguir consolidar els ingressos per passatger, amb un increment del 4% respecte al juliol de l'any anterior. Part d'aquest creixement es basa en el repunt del 5,4% del trànsit dels vols internacionals. Les rutes interiors només van augmentar un 0,3%. Les connexions amb l'Amèrica Llatina van repuntar un 10,6%, en clara evolució, mentre que les rutes transatlàntiques van caure.

stats