Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

Abertis manté el conflicte amb Bolívia tot i vendre's el negoci d'aeroports

El grup demana 90 milions per l'expropiació de tres aeròdroms

El mateix president de Bolívia, Evo Morales, va llegir el 18 de febrer el decret d'expropiació dels tres aeroports (La Paz, Santa Cruz i Cochabamba) de la societat Servicios de Aeropuertos de Bolívia (SABSA), amb l'objectiu de donar més força a la nacionalització. La filial d'Abertis al país d'Amèrica Llatina ja feia temps que estava a la corda fluixa, perquè el govern local demanava més inversions sota l'amenaça de l'expropiació, mentre que Abertis reclamava un augment de tarifes, congelades des del 2001.

El govern d'Evo Morales va explicar en el moment de l'expropiació que Sabsa només havia invertit una quarta part dels 27 milions d'euros compromesos fins a finals d'any, unes xifres totalment oposades a les de l'empresa concessionària. Com que les diferències feia temps que duraven, el grup que presideix Salvador Alemany ja va provisionar el cost. L'impacte en el compte de resultats és mínim, ja que només suposa el 0,5% de les vendes totals. Tot i amb això, Abertis demana una indemnització de 90 milions d'euros.

Després de l'expropiació es va iniciar un procés arbitral, que fonts de la companyia van indicar que segueix endavant sense cap variació. Tot i que els arbitratges es poden acabar si ho demana una de les dues parts, Abertis manté les seves opcions per aconseguir una compensació a l'expropiació. I tot això es produeix en ple procés de venda de la divisió d'aeroports. El grup que presideix Salvador Alemany ha preferit concentrar la diversificació fora de l'àrea troncal d'autopistes en l'activitat de telecomunicacions, i concretament en el control d'Hispasat i de les antenes de telefonia.

Venda ordenada, però ràpida

Abertis va anunciar al març el traspàs de l'aeroport de Cardiff per 61 milions, i el 22 de juliol va acordar vendre a ADC & Has Airports els aeròdroms de Belfast i Estocolm, a més del negoci de gestió als Estats Units. L'operació es va tancar per 284 milions.

Per acabar, l'1 d'agost el grup dirigit per Francisco Reynés va consumar la tercera operació de venda en desfer-se de l'aeroport de Luton per 502 milions. El comprador va ser Aena, el seu soci, amb una participació del 10% a la societat que ha gestionat aquests aeroports. En total, vendes per valor de 847 milions.

Així doncs, Abertis ha reduït la seva activitat aeroportuària a la participació al grup GAP a Mèxic i a la concessió de l'aeroport de Montego Bay, a Jamaica. El negoci d'aquesta divisió va suposar el 6% dels ingressos del primer semestre i només el 2% dels beneficis abans d'impostos i amortitzacions (ebitda). La facturació dels primers sis mesos va arribar als 141 milions, amb una davallada del 7,7% respecte al juny del 2012, per l'expropiació a Bolívia i la venda de l'aeroport de Cardiff.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 19/11/2017

Consultar aquesta edició en PDF