Els directors no aplicaran el TIL si Educació no els dóna instruccions

Reunits en assemblea, han decidit que la suspensió cautelar de la norma la deixa sense efecte

Els directors de Secundària, reunits en assemblea avui dijous capvespre a l'IES Madina Mayurqa de Palma, han acordat que, mentre cap responsable de la Conselleria d'Educació no els doni cap instrucció, faran "prevaler les resolucions judicials" que han anul·lat el TIL i que n'han suspès cautelarment l'aplicació. S'entén, d'aquesta manera, que els directors consideren que en aquests moments el TIL no és d'aplicació en virtut de la suspensió cautelar de l'ordre que el desenvolupa dictada ahir pel Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears. "Totes les fonts jurídiques consultades coincideixen d'una manera aclaparadora que això és així", ha afirmat el president de l'Associació de Directors de Secundària de Mallorca (Adesma) minuts després de l'assemblea.

De moment, ni la consellera d'Educació ni el secretari autonòmic ni cap alt càrrec de la Conselleria no ha donat cap explicació ni als ciutadans ni als principals afectats per les resolucions judicials, els directors i docents. "Estam absolutament astorats pel silenci de la Conselleria d'Educació; ningú no ens ha dit què hem de fer ni què no", explica Morante. Un silenci que "no és acceptable que en la situació actual els responsables de la Conselleria d'Educació mantinguin ni un minut més".

A l'IES Madina Mayurqa hi han acudit desenes de directors. Estan inquiets però satisfets amb el fruit del que consideren una llarga lluita. Emperò no toleren la incertesa a què el Govern els té sumits des de fa dos dies. Demà registraran una petició urgent d'instruccions "precises" a la Conselleria d'Educació en què demanaran "expressament que em doneu instruccions escrites i precises sobre si hem d'aplicar el projecte TIL del centre o si, per contra, ens hem de retrotreure a la situació existent abans de l'entrada en vigor del Decret 15/2013 i aplicar el projecte lingüístic de centre vigent fins a aquell moment".

"Com a funcionaris sotmesos al principi de dependència jeràrquica, reclamarem als responsables de la Conselleria d'Educació instruccions precises i per escrit sobre com aplicar de manera immediata el mandat del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears", diu Morante.

Mentre no arribin, consideren que el TIL està suspès, com digué ahir el TSJIB i com també creu ADIDE, l'Associació d'Inspectors d'Educació, que agrupa tots els inspectors que ara mateix estan en actiu a la Conselleria d'Educació tret d'un.

Contenciós, darrer recurs

Emperò els directors es guarden una bala a la recambra per si els recursos del Govern a les resolucions judicials aconseguissin l'efecte dilatori pretès. Per això, han acordat també la possibilitat de presentar un contenciós administratiu davant el TSJIB contra l'ordre de dia 31 de juliol signada per la directora general Isabel Cerdà que obligava a aprovar "per decret" tots els projectes TIL que els claustres havien rebutjat, un 77%, segons els comptes de l'Assemblea de Docents.

Educació calla

Els sindicats, reunits avui en Mesa Sectorial d'Educació, s'han trobat només amb tècnics. Cap representant polític no ha acudit a la reunió, ha explicat el secretari general de la FE-CCCOO, Toni Baos. La consellera Joana Maria Camps havia acudit a les darreres reunions de mesa i, fins i tot, la setmana passada presidí la reunió en lloc d'assistir a la inauguració del curs acadèmic de la UIB, on la suplí el director general d'Universitats, Miquel Deyà.

La Mesa Sectorial va ser convocada aquest dilluns, abans que es coneguessin les resolucions judicials, amb un ordre del dia que els sindicats afirmen que no havien sol·licitat: eleccions sindicals i la convocatòria de concursos de trasllats d'àmbit estatal per al curs 2014-15.

Davant del silenci, FE-CCOO ha registrat una petició urgent per donar resposta a la comunitat educativa de la "situació real". FETE-UGT ha presentat una instància sol·licitant el compliment "immediat" de la interlocutòria que suspèn l'aplicació del TIL.

EDICIÓ PAPER 14/09/2019

Consultar aquesta edició en PDF