TEATRE
Cultura 02/09/2016

Dramatitzar la idea d’un continent que trontolla

L’actor Òscar Intente aterra a Manacor per representar-hi l’obra ‘La idea d’Europa’, de G. Steiner

Josep Salmeron
3 min
MONÒLEG I MÚSICA
 El protagonista interactuarà el discurs amb un músic
 Que l’observarà.

PalmaHi ha obres de teatre que tenen una data de caducitat, normalment s’escenifiquen durant una temporada. Però que La idea d’Europa s’estrenàs el 2010 i que sis anys després ja se n’hagi fet una setantena de funcions és perquè el text té alguna cosa que, sigui quin sigui context temporal, continua sent vigent amb l’actualitat política, econòmica i social que té el vell continent. Pot ser que, per aquesta raó, encara sigui una producció que interessa moltes sales de teatre.

És el cas de la recent estrenada sala d’espectacles La fornal, a Manacor, on avui a les 20 hores el públic assitent tindrà l’ocasió de veure La idea d’Europa, dirigida i protagonitzada per l’actor català Òscar Intente. El text està basat íntegrament en el llibre homònim, long-seller, escrit pel francés George Steiner el 2004. Va ser un encàrrec que se li va demanar a l’escriptor i ideòleg, i emmarcat dins d’una ponència que va fer aquell mateix any al Nexus Institute d’Holanda. Steiner reflexiona sobre l’origen de la noció o idea d’Europa. Així doncs, cerca destriar els elements que han forjat el desenvolupament històric, cultural, filosòfic, polític i social del territori continental europeu. Com bé assenyala Rob Reimer a la introducció del llibre, Steiner es proposa explicar la gènesi d’allò del qual ell mateix n’és un dels màxims exponents: la civilització europea.

Tot passa en una cafeteria

Amb tot això, Òscar Intente es va quedar sorprès amb el llibre de l’il·lustre filòsof. I el 2010 va decidir teatralitzar-ne el text i difondre’l. Steiner descriu la idea d’Europa des d’un mateix enclavament espacial: les cafeteries, uns llocs diferents en cada cas, però iguals en la seva funció: un indret on citar-se i per a la conspiració; per al debat intel·lectual i per fer-hi safareig. En definitiva, “llocs on han passat coses molt rellevants” a Europa, “el cafè com a àgora”, afirma el protagonista Òscar Intente.

Precisament, un bar és l’espai on l’actor dramatitzarà el text d’Steiner. I ho farà en companyia d’un altre personatge, interpretat pel director musical i actor Ferran Martínez. Ell es posa en la pell d’un músic que arriba a la terrassa del bar mentre hi fa sonar un acordió. El personatge d’Intente, que serà el primer que es veurà quan comenci l’obra, convidarà el músic a asseure’s amb ell i aquest iniciarà el discurs sobre la idea d’Europa.

“El personatge del músic és l’antagonista del meu, un mirall”, explica Intente, qui afegeix que també representa “una Europa ambulant”. Durant l’obra, el músic realitzarà diverses intervencions amb el seu instrument, “perquè el públic tingui temps per païr” les reflexions que desprèn el text d’Steiner, dramatitzat per Intente. “He intentat treure’n solemnitat”, afirma el també director de l’obra, que destaca que el text “es fa perquè sigui entès, ja que s’han fet molts pocs canvis amb relació al text original del llibre, que és divulgador”.

“Un mosaic de cultura i llengües”

L’escriptor i filòsof Steiner defineix el vell continent com “un mosaic de cultura i llengües”, explica Òscar Intente. “No parla d’una Europa des de l’economia i els estats”. Steiner parla també d’uns processos de globalització que en alguns casos han estat positius, però que, en d’altres, han americanitzat l’Europa del nou mil·leni.

Quan Intente va estrenar l’obra el 2010 a la sala Maria Plans deTerrassa, Europa estava sumergida en una crisi econòmica i a l’estat espanyol s’hi sumava també l’esclat de la bombolla immobiliària. Fou un punt d’inflexió, i la gent va començar a preocupar-se pels afers que es feien al conjunt d’Europa.

Des de llavors ençà, “veig una Europa pitjor que quan vaig estrenar l’obra”, reconeix el també director Intente. El drama dels refugiats ha fet caure els ciments d’un continent que s’autoproclamava tolerant i a favor dels drets humans. Una consigna que sorgí com una autoreconciliació després del que va patir a la Segona Guerra Mundial.

Tot això, ni apareix al text ni a l’obra de teatre. Steiner no resol les possibles preguntes que es puguin fer sobre la idea d’Europa. Tampoc ho fa el personatge, escèptic i irònic, que interpreta Intente. El text convida a reflexionar, a pensar i a persisitir en el coneixement i la tolerància amb els altres. Una obra plena de valors que el públic haurà de digerir al final del tot. La idea d’Europa tornar a escena demà a Pollença.

stats