TEATRE

Cap producció teatral pròpia i poques en català a la sala Gran del Principal de Palma

La temporada d’òpera en condiciona la programació durant quatre mesos a l’any
La sala Gran del Principal. / ISAAC BUJ

Unes de les premisses del Consell de Mallorca per a la convocatòria del nou equip directiu del Principal recalcaven que el teatre havia de funcionar com a centre de producció pròpia, havia de tenir presència de la llengua catalana i la col·laboració amb els teatres municipals de Mallorca. Quines d’aquestes condicions s’han complert?

Pel que fa a la producció de teatre, de moment, el Principal ha promogut tres coproduccions pròpies que es varen dur a terme a la sala Petita durant el darrer quadrimestre del 2016. Foren de La Fornal d’Espectacles i Tau Teatre, de Lluki Portas i Corcada Teatre. No hi ha notícia de cap altra coproducció ni a la Gran ni a la Petita. De fet, de producció pròpia en gran format a la Gran, el teatre no n’ha promoguda cap ni n’ha anunciada cap, tampoc. “S’haurà d’esperar a partir de setembre del 2017”, diuen des de l’equip directiu del teatre, encapçalat per Carlos Forteza, que disposa d’un pressupost de 620.300 euros per invertir-hi i que inclourà produccions pròpies i coproduccions.

Llengua

Pel que fa al tema de caràcter lingüístic, avui dia no s’hi ha programat cap obra en llengua catalana a la sala Gran. A finals de mes hi arribarà la peça valenciana The End en català i, més tard, la també producció valenciana El fill que vull tindre. Abans d’arribar l’estiu, la performança de La Dirección Grand Applause s’anuncia en català.

Quant a la sala Petita, de les prop de 16 obres de teatre que s’hi han fet i faran fins a juny del 2017 -sense tenir en compte la música-, més d’un 70% han estat en llengua castellana, llevat de les tres coproduccions d’autors emergents com Guium o la ciutat adormida de Pep Lluís Reyes, Ningú no va als aniversaris a l’estiu de Lluki Portas, Matar el monstre amb Corcada Teatre i la multilingüe Constructiu, d’Ernest Collado. Amb vista a aquest semestre vinent, hi arribaran Wasted, He vist balenes i Ragazzo.

La col·laboració amb els teatres de les Illes s’ha consensuat amb les tres coproduccions del teatre; per exemple, Tens un monstre? va ser present a la FIET de Vilafranca i la peça de Lluki Portas, a Artà.

Entre les obres de teatre programades, la companyia en castellà La Tristura va repetir en dues ocasions: una en l’obra de carrer Take a walk on the wild side-Mallorca i fa poc a CINE a la sala Gran. L’actriu Fernanda Orazi ha repetit en tres obres: A-creedores, 40 años de paz i CINE. Pablo Messiez és codirector de La piedra oscura i participà en la interpretació a A-creedores.

Segons el director Carlos Forteza, “des que vàrem arribar hem hagut de fer un esforç important per poder convocar les tres coproduccions i per posar-nos al dia del teatre i de l’escena”.

Aquestes coproduccions teatrals foren seleccionades mitjançant unes comissions de valoració de tècnics independents d’entre les 37 propostes que s’hi varen presentar, de les quals ja hem anomenat les vencedores, i hi hagué tres accèssits. “El Principal s’ha compromès a programar mitjançant dues actuacions de cada una per tal de poder assegurar les tres produccions”, diu. Són ´ Mima & Katastrofik, de la companyia AuMents i guió i dibuixos de Max; Crotch, de la Cia Baal i amb Catalina Carrasco, i He vist balenes, de La Impaciència.

Carlos Forteza: "Som un teatre de províncies"

Segons el director, Carlos Forteza, el teatre Principal "funciona com un centre de producció pròpia, però no podem arribar a igualar-nos a un teatre Nacional de Catalunya, per exemple, ni per pressupost ni per personal. Crec que hem de ser un teatre plural, sostenible i viable, de capital de província i que inclogui diferents disciplines artístiques, multidisciplinari: un dia hi ha programada música, recitals, dansa, circ, teatre i òpera". "Volem fer un teatre generalista i mixt que pugui arribar a moltes persones i al públic potencial mallorquí", recalca Forteza.

Produccions grosses

Forteza reconeix “que ens hem trobat que a Mallorca no hi ha produccions grosses, sinó només de format petit i mitjà; això ha fet que tampoc n’hàgim pogut programar cap a la sala Gran. A més, les produccions petites a les quals hem donat suport són més fàcils de moure i així poden anar a fora i fer actuacions als diferents teatres municipals d’arreu de Mallorca. Tant de bo hi hagués més propostes de gran format a Mallorca i les poguéssim programar”, afirma Forteza. Per aquest motiu, fins a juny del 2017 s’han programat obres de l’escena estatal com El perro del hortelano, de la Compañía Nacional de Teatro Clásico; Reina Juana, amb Concha Velasco, qui acaba de ser guardonada amb el Premi Nacional de Teatre; Happy End, un espectacle musical de gran format amb producció de l’Institut Valencià de Cultura, i l’obra en anglès Winter’s tale o Conte d’hivern de Shakespeare, amb 14 actors damunt l’escenari i que ha estat possible gràcies a la col·laboració del British Council, la Caixa i el Consolat Britànic de Palma.

Segona temporada

El director del teatre Principal ens avança que a partir del setembre del 2017 veurem tres produccions teatrals pròpies a la sala Gran i tres coproduccions a la Petita, “amb les quals ja hem començat a fer feina i per a les quals a partir de la setmana que ve anunciarem algunes audicions per a actors i actrius. Per a les coproduccions es tornarà a obrir convocatòria a la primavera”.

“De moment, no ens ha estat possible fer produccions pròpies; hem de pensar, també, que la temporada d’òpera bloqueja durant quatre mesos la sala Gran”. Pel que fa a la 31a Temporada d’Òpera i Ballet, “l’hem reduïda i hem passat de cinc títols d’òpera que es feien abans als tres títols d’òpera i ballet que es portaran a terme aquest primer semestre” i que són Macbeth de Guiseppe Verdi, Così fan tutte de Wolfang Amadeus Mozart i María Moliner d’Antoni Parera Fons, recentment guardonat amb el Premi Nacional de la Música.

El pressupost que es destinarà a les produccions operístiques aquest 2017 és de 973.700 euros, que suposa un 49% de la partida total del teatre i que Forteza assenyala que “s’ha reduït i molt respecte de prop del 70% del pressupost que s’hi invertia en l’etapa anterior”.

Pressupostos

Forteza ens revela alguns dels pressupostos que ha gastat d’ençà que es va posar al capdavant del teatre Principal de Palma. El total de pressupost del teatre entre el setembre i el desembre del 2016 ha estat de 174.759 euros. Pel que fa a les tres coproduccions abans esmentades i els tres accèssits, s’hi ha invertit 78.324 euros, que s’han repartit entre aquestes sis produccions “de manera desigual, depenent de la necessitat de cada una d’elles”.

Per a les companyies convidades de l’àmbit local, el pressupost dedicat per part del teatre ha estat de 22.680 euros, que suposa un 13% del cost total del catxet de la producció. El global per a les companyies convidades de fora ha estat de 73.754 euros.

Per a les produccions pròpies d’aquest 2017, el teatre Principal hi invertirà 620.300 euros, mentre que a les companyies convidades n’hi destinarà 610.000.

Hem demanat, també, el parer sobre la situació actual del teatre Principal a l’Associació d’Actors i Actrius Professionals de les Illes Balears (AAAPIB) i ens han assenyalat que, de moment, no volen fer declaracions, perquè estan a l’espera d’una reunió que tenen pendent de mantenir amb l’equip directiu del teatre.

EDICIÓ PAPER 13/07/2019

Consultar aquesta edició en PDF