Portada 30/08/2013

Trons, supercotxes, illes i piràmides: els capricis dels xeics

Els multimilionaris àrabs es prenen molt malament que se subestimi el valor de les seves fortunes

Dani Sánchez Ugart
4 min

BarcelonaImagineu-vos per un moment que sou un dels homes o dones més rics del món. I ara imagineu-vos que la revista de referència per calcular la fortuna dels més rics ( Forbes ) subestima la vostra -o vosaltres creieu que la subestima-. Què faríeu? ¿Denunciaríeu Forbes perquè rectifiqui i tothom pugui saber que és encara més ric? ¿O estaríeu contents de l'error, que us permet passar més desapercebuts? El príncep saudita Al-Waleed bin Talal (03) ho té clar. Ell vol que tothom sàpiga que té prou diners per viure unes 15.000 vides (gastant dos milions de dòlars en cadascuna, la despesa mitjana d'un occidental). Al-Waleed va demandar al març la revista davant d'un tribunal del Regne Unit perquè creia que s'havien equivocat en 9.600 milions de dòlars (7.330 milions d'euros) a l'hora de calcular la seva fortuna, que, segons ell, és de 30.000 milions de dòlars (22.600 milions d'euros).

És només una anècdota. Però serveix d'exemple per entendre el tipus d'excentricitats de les quals fan bandera alguns multimilionaris com Al-Waleed i altres xeics. La concentració de la riquesa en unes quantes mans gràcies als petrodòlars fa que els països àrabs siguin un bon lloc per trobar multimilionaris amb capricis excèntrics, tot i que n'hi ha a tot arreu.

L'avió més gran del món amb una sala de concerts

A més de denunciar revistes , Al-Waleed es diverteix amb els avions. Per això el 2007 es va convertir en el primer client privat que va comprar la versió VIP de l'avió més gran del món, l'Airbus A380 (04), segons va informar la companyia europea d'aviació. L'A380 és una aeronau amb capacitat per a més de 800 passatgers però en el seu cas havia de tenir només unes quantes desenes d'espaioses butaques. La resta de l'espai anava destinat a equipament de luxe com una "escala flotant" o fins i tot un amfiteatre decorat amb barroquisme, segons va publicar el diari britànic Daily Mail.

Tot i la compra, el xeic mai no va acabar de prendre possessió de l'avió i, segons va informar l'agència de notícies Bloomberg aquest febrer, el multimilionari es va vendre l'aeronau -valorada en 319 milions de dòlars (238 milions d'euros) en el moment que la va comprar-. Tot i així, el xeic és propietari d'un Boeing 747 -l'avió de passatgers que fan servir companyies com Ryanair, amb capacitat per a 189 persones- qualificat per la premsa especialitzada com a "palau volador", perquè té un tron daurat al bell mig de l'aparell, entre altres luxes.

Sis illes gregues: dues per a cada esposa

En el diccionari emir-català / català-emir, l'equivalent a comprar-se un terreny hauria de ser comprar-se sis illes . Això és el que va fer al març l'emir de Qatar, Hamad bin Khalifa al-Thani, un dels homes més rics del món, que va comprar sis illes gregues (05) perquè en fes ús la seva àmplia família (té 3 dones i 24 fills). El xeic va pagar 8,5 milions d'euros -una rebaixa de dos milions d'euros respecte al preu inicial- per les illes. Es va enamorar de les aigües turqueses de la costa d'Ítaca molt abans: fa quatre estius. Fa temps que va acordar la compra de les illes, però la paperassa ha trigat a completar-se. "Grècia és així. Fins i tot si ets l'emir de Qatar i vols comprar una illa has d'esperar un any i mig per la burocràcia", va explicar al diari The Guardian l'alcalde d'Ítaca, Ioannis Kassianos.

"Vull que els marcians puguin llegir el meu nom"

Un altre xeic amb gustos peculiars és Hamad bin Hamdan Al Nahyan, membre de la família reial dels Emirats Àrabs, conegut com el xeic arc de sant Martí . El 2011, el xeic va decidir escriure el seu nom, HAMAD , a la sorra d'una illa privada al seu país, rebaixant la terra fins que hi entrés l'aigua. D'aquesta manera, el seu nom el formaven uns canals d'aigua de mar. L'objectiu era clar: que es pogués veure des de l'espai. Per això les lletres feien més de mil metres. El juny del 2012, però, el multimilionari va esborrar les lletres, segons van revelar les imatges per satèl·lit, tot i que no queda clar si el xeic les va esborrar per voluntat pròpia o si van ser les autoritats que el van obligar a desfer l'obra d'enginyeria.

400 cotxes en un garatge en forma de... piràmide

Però el nom a la sorra no és l'única excentricitat de Hamal bin Hamdan. El xeic té una col·lecció de 400 cotxes que guarda en una rèplica d'una piràmide de 100 metres per 100 metres, a 15 minuts d'Abu Dhabi i que està oberta al públic. Entre les seves joies hi ha una col·lecció de set Mercedes Benz 500 SEL que va comprar el 1984. Cadascun dels cotxes està pintat amb un dels colors de l'arc de sant Martí (en honor al seu malnom), amb la tapisseria de cuir a joc. El xeic té altres joies, com el Jeep Wrangler més gran del món, creat especialment per a ell (01).

Destronar Abramóvitx en la guerra dels iots

Un parent de Hamad bin Hamdan, el president dels Emirats i emir d'Abu Dhabi, el xeic Khalifa bin Zayed al-Nahyan, va fer-se construir un iot de 400 milions de dòlars i 180 metres de llargada, del qual va prendre possessió al juliol. El super-iot és el més gran del món, i ha destronat el de Roman Abramóvitx, multimilionari rus i propietari del club de futbol londinenc Chelsea. L' Azzam (02), nom amb què es va batejar el iot, és més gran que molts creuers de passatgers i supera el iot del magnat rus del petroli en només 16,5 metres. El iot del xeic té un preu estimat d'entre 400 i 600 milions de dòlars (entre 300 i 450 milions d'euros) i es va construir a Bremen.

stats