L’EDITORIAL
Portada 19/04/2014

Posar el lector al centre de la indústria del llibre

2 min

La desaparició d’un gegant de la literatura com García Márquez, capaç d’emocionar milions de lectors dels més diversos orígens i fer de la literatura un producte de masses, ens recorda el paper central que té el llibre en la cultura occidental. ¿Qui no recorda les vicissituds per les quals passava el primer cop que es va endinsar en les màgiques pàgines de Cien años de soledad o d’ El amor en los tiempos del cólera? Els llibres ens han acompanyat al llarg de la nostra vida, ens han fet com som, però ara, a causa de la revolució digital i la crisi econòmica, estan en perill, almenys en el format tradicional. La pirateria digital ja malmet els comptes de resultats de les editorials, moltes llibreries s’han vist obligades a abaixar la persiana davant la competència de les grans superfícies i només un grapat d’autors poden dedicar-se de manera exclusiva a la literatura, sobretot si escriuen en català. En aquest context i a les portes de Sant Jordi, però, germinen iniciatives que demostren que, amb enginy i perseverança, encara és possible fer-se un lloc en el món del llibre.

Els casos de llibreries d’obertura recent aposten per un nou concepte que va més enllà de la simple venda de llibres per oferir als clients un ampli ventall de possibilitats. Són espais més petits, que opten per l’especialització o per convertir-se en centres de difusió cultural, i on els lectors poden compartir les seves experiències. La proximitat és la clau del seu èxit.

Aquests brots verds van més enllà de les llibreries. Últimament han nascut en l’àmbit catalanoparlant nous segells -com L’Altra, a Barcelona, i Sembra Llibres, a València, o Edicions del Despropòsit, a Mallorca- que miren d’omplir els buits que deixen les grans editorials amb apostes per autors desconeguts o per llibres de temàtica politicosocial. I entremig, una nova generació d’escriptors com Carla Gràcia i Yannick Garcia demostren que la bona literatura sempre troba lectors. Perquè aquesta és la clau: posar el client, en aquest cas el lector, al centre de l’activitat de tota la indústria. De la mateixa manera que per García Márquez l’escriptor només té un deure revolucionari: “Escriure bé”.

stats