IAQUÍ
Portada 06/07/2014

Perdre autonomia als ports balears

i
Jaume Perelló
1 min

EL GOVERN de l’Estat va aprovar ahir, com estava previst, l’anomenat “fons per l’accessibilitat” dels ports de l’Estat. Consisteix, sobre el paper, a aconseguir recursos generats per les instal·lacions portuàries per millorar l’accés terrestre a aquestes infraestructures, fonamentals per a l’activitat econòmica. Una imposició d’Europa que Rajoy ha decidit assumir. Emperò la fórmula no és que l’Estat pagui aquestes infraestructures, sinó que recuperi els beneficis d’aquells ports que en tenen, per pagar-les. Un concepte que recula respecte de l’autonomia de què disposaven els ports de l’Estat des de fa gairebé 20 anys. Fins aquí un hi podria estar més d’acord o en desacord, amb aquesta iniciativa recentralitzadora i inspirada en allò tan perillós de la caixa única, que tan mals resultats dóna en determinats serveis públics, on ningú està motivat per ser eficient ni rendible perquè tanmateix el que es pugui generar no servirà per millorar el servei. Hi ha activitats públiques que mai generaran superàvit, ni ho han de fer, però en el cas dels ports, per la seva condició, és important aspirar a la major autosuficiència possible. Cinc ports de les Balears es veuen afectats per aquesta iniciativa del govern Rajoy. Són els que més beneficis generen de tot l’Estat i, una vegada més, hauran de contribuir a una accessibilitat terrestre, és a dir, a carreteres i vies de tren, que en cap cas es faran a les Illes. No se sap quin percentatge pagaran els ports balears, però la cançoneta de pagar per no rebre torna.

stats