Publicitat
Publicitat

L’EDITORIAL

Llegir, estimar i Comprar llibres

Ales seves Confessions, Sant Agustí explica una anècdota que li va passar l’any 383 quan va anar a visitar al bisbe de Milà, el futur sant Ambròs. Quan se’l va trobar va quedar sorprès perquè “quan llegia els seus ulls recorrien les pàgines i el seu cor entenia el missatge, però la seva veu i la seva boca restaven quietes”. Aquest és el primer testimoni que tenim de la lectura silenciosa, perquè tant grecs com romans llegien en veu alta i la lectura era una activitat més col·lectiva que individual. La invenció de la impremta, un mil·lenni més tard, cap al 1440, acabaria de reblar el clau creant el producte perfecte: el llibre.

Des de llavors, tant la transmissió del saber com de la literatura ha anat lligat a l’artefacte de Gutenberg. Finalment, al segle passat, amb la universalització de l’ensenyament, es va arribar a l’alfabetització general de bona part del món i el llibre es va convertir en un objecte habitual a les llars. Ara la indústria editorial no passa pel seu millor moment. A la crisi econòmica s’hi afegeix el fenomen de la pirateria i les descàrregues il·legals, a més de tota la competència que suposen noves formes d’oci, com ara els videojocs. Tot i així, l’explosió de les xarxes socials, amb tot l’univers de blogs i autoedició de textos, ha posat de manifest que la lectura silenciosa de sant Ambròs no està en crisi, al contrari, es llegeix més que mai per un motiu molt concret: res encara pot substituir l’experiència de descodificar amb la mirada aquests signes que coneixem com a lletres i que van prenent forma i sentit només en el teu cap, en el teu jo més íntim.

Avui molta gent sortirà al carrer a comprar llibres i roses. I ho faran perquè així ho mana la tradició de la festa més cívica i romàntica de totes. Però seria bo que prenguéssim consciència de tot allò que s’amaga darrere de l’objecte llibre que triarem per a la persona més estimada: la feina dels autors, des de la primera pàgina en blanc fins a la primera versió; dels editors, encarregats de detectar el talent i fer-lo conèixer al gran públic; i, finalment, dels llibreters, que tenen cura de temples de lectura que embriaguen amb l’olor de tinta fresca. Perquè es tracta d’això: de llegir, estimar i comprar un llibre.

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 10/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF