OBSERVATORI

Bauzá, com Mas

La situació del president amb el TIL s'assembla molt a la del cap de l'Executiu català amb la consulta: una suspensió cautelar els impedeix aplicar un projecte

La situació del president Bauzá amb el TIL s'assembla molt a la del president Mas amb la consulta. Una suspensió cautelar els impedeix aplicar un projecte. En el cas de Mas, s'han activat tots els aparells de l'Estat per impedir-li-ho. En el cas de Bauzá, ha bastat amb un Tribunal de Balears. El president balear es permet criticar el català, però es resisteix a recular i manté un discurs de resistència. A diferència de Mas, el projecte suspès és només seu.

El TIL ha mort. És la sentència que més s'ha repetit avui al Parlament. S'ha sentit per boca dels diferents diputats de l'oposició. Ningú del PP ho ha dit. Però el president tampoc l'ha ressuscitat. Bauzá ja no parla del TIL, parla del trilingüisme. És cert que tampoc l'ha enterrat i aquí és on rau la contradicció, el problema. Amb un altre nom, el president insisteix en el seu projecte. I la defensa que en fa impedeix que es posi de manifest un canvi de tarannà en la política educativa. Malgrat que Núria Riera hagi començat reunint-se amb tothom, hagi admès que el Govern no pot imposar el TIL i s'hagi compromès fins i tot a resoldre els expedients als docents, el fet que Bauzá no admeti públicament quina és la realitat i no plantegi un canvi de rumb deixa la remodelació en un simple canvi de cares. Mentre el president habita una mena de Màtrix, els centres educatius continuen sense instruccions clares de la Conselleria per saber com han d'actuar. Si aquesta vegada no hi ha un 'pla b' en forma de decret llei, hauran de tornar a ser els jutges els qui despertin Bauzá.

Supòs que ja us haureu adonat que, quan s'acaben els arguments jurídics, l'estratègia del PP consisteix a plantejar la situació en blanc i negre. El seu projecte és blanc, el de la resta és negre. I per demonitzar l'alternativa li penja etiquetes simplistes i sempre negatives. Unes etiquetes que ben bé es podrien penjar als seus projectes. Per exemple, el PP diu que la immersió lingüística és dolenta i el trilingüisme és bo. Per què? Perquè la immersió limita la llibertat. El mateix es podria dir del TIL, un model totalment prefixat que limita la possibilitat dels centres d'ajustar-se a la realitat del seu alumnat i, si la llibertat dels centres és menor, també ho és la dels alumnes o de les famílies perquè penja d'aquella.

El PP considera que el trilingüisme és l'única manera que els alumnes aprenguin anglès. No està escrit enlloc. És evident que es pot aprendre anglès amb un altre sistema.

El PP dóna per descomptat que el model educatiu que s'aplicava abans d'arribar ells al poder era la immersió lingüística. No és cert. Pot ser que en algun centre s'aplicàs, però no estava generalitzada a Balears. Llevat que s'entengui per immersió fer la majoria de classes en llengua catalana a catalanoparlants. Si això fos la immersió, hauríem de dir que a la major part de l'Estat s'aplica la immersió en castellà i no veig que ningú ho digui. De fet, té més d'immersió el seu model de trilingüisme, perquè obliga a fer parcialment en castellà i en anglès les classes a alumnes que tenen la llengua catalana com a materna.

El PP atribueix tots els mals de l'educació al sistema d'immersió. El fracàs escolar o l'abandonament prematur, que serien els dos principals problemes educatius de Balears, estan més vinculats a la realitat socioeconòmica de Balears, amb una important immigració i molt dependent de l'activitat turística.

I, darrere, el PP confon intencionadament el trilingüisme amb el TIL. El trilingüisme seria el model i el TIL el seu mecanisme d'aplicació, que s'ha evidenciat caòtic, que s'ha executat sense consens, que no ha demostrat tenir base pedagògica, que s'ha imposat en un context de retallades de recursos a l'ensenyament públic, i que ha estat anul·lat i suspès pels tribunals.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 14/10/2018

Consultar aquesta edició en PDF