El Govern assegura que el tramvia és un projecte complicat però "no té marxa enrere"

L'Executiu també vol construir la línia ferroviària Palma-Llucmajor

El Govern balear afirma que el tramvia que connectarà la plaça d'Espanya amb l'aeroport és un projecte que no serà "fàcil" i que caldrà "parlar i consensuar molt", però que "no té marxa enrere". Així ho ha assegurat el director general de Mobilitat i Transports en funcions, Jaume Mateu, en una entrevista de l'agència Efe. Mateu també ha explicat que un altre projecte del nou Executiu és la línia de tren Palma-Llucmajor. Es calcula que aquest trajecte el farien a l'any entre 4 i 8,5 milions de persones. I el tramvia el podrien utilitzar entre 5,5 i 8 milions de passatgers a l'any.

Mateu ha recordat que la principal negociació de l'Executiu autonòmic serà amb l'Ajuntament de Palma i que el batle, José Hila, ja ha dit que aquest projecte és una de les seves "prioritats" de govern. El director general ha deixat clar que es posarà en marxa en aquest nou període de govern, i que es preveu aconseguir fons financers de l'Estat.

Per al director general, "sens dubte, la seva construcció està justificada", amb el propòsit de descongestionar l'aèria metropolitana de Palma. Mateu ha recordat que en els darrers "20 o 30 anys" s'han construït més carreteres que mai a Mallorca, la qual cosa no ha pogut evitar l'actual saturació de les vies, sinó al contrari.

Projectes en marxa i reducció de la saturació

L'ampliació del metro fins al Parc Bit i Son Espases, dos projectes ja estan en marxa, suposa un creixement del nombre de passatgers de totes dues línies d'1,5 i prop de 3 milions a l'any respectivament.

El segon projecte en execució temporal, segons les prioritats de l'Executiu, és la primera fase del tramvia de Palma, amb entre 5,5 i gairebé 8 milions d'usuaris cada any. La segona fase, que arribarà a la Platja de Palma, incrementarà el nombre de viatgers entre 2,5 i 5,5 milions de passatgers més.

L'escenari "més realista" de les anàlisis estadístiques mostra una captació per part de la xarxa del transport públic del 6% dels actuals usuaris d'automòbils i d'un 25% en una posició "molt més optimista", ha explicat Mateu.

La xarxa de carreteres ha de ser "suficient i segura", però cal oferir "altres maneres de moure's" a través de la xarxa de transport públic, ha apostat. En aquest sentit, el Pla director de transports és "una oportunitat definitiva per fer realitat aquest canvi de model".

Augmenta un 23% l'ús del transport públic

El nombre d'usuaris de tren, metro i autobusos públics ha crescut un 23% els darrers quatre anys (2015-2018), amb un augment de 3.010.581 passatgers. Mateu està convençut que en els pròxims 8-10 anys continuarà el creixement de la demanda del transport públic. "Quan li ho poses fàcil a la gent, la gent utilitza el transport públic, això és fonamental", ha defensat Mateu. Com a exemple, ha ressaltat que la possibilitat de moure's en els autobusos de l'EMT de Palma i el metro amb una mateixa targeta "ha disparat de manera brutal" la demanda.

Un objectiu immediat de l'empresa pública TIB-Transport Públic de Mallorca és l'ús d'una mateixa targeta per pujar als trens i els autobusos interurbans.

Davant la "saturació" de la xarxa viària de Mallorca, de manera especial les sortides i entrades a Palma, els ciutadans "comencen a emprar més" el transport públic, ha assenyalat Mateu, que ha defensat tant la integració tarifària com l'augment de les freqüències i horaris.