El sindicat de controladors aeris creu que el sistema de control remot a Menorca és un error

Aena té la intenció de substituir l'actual torre de control per aquest sistema, que presenta dubtes

El secretari nacional de formació de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), José Puga, ha assegurat aquest dijous a Menorca que l’aeroport de l’illa no és l’adequat per desenvolupar el projecte pilot que impulsa Aena per a la implantació d’un sistema de control remot. Puga ha advertit del principal risc que representa aquesta iniciativa, que substituiria l’actual torre de control convencional. “Estam exposats a ser atacats per pirates informàtics, un fet preocupant perquè no ens podem permetre el luxe de quedar sense imatges o rebre-les en mal estat. Cal un pla de contingència per preveure aquest escenari”, ha assenyalat.

El responsable sindical ha deixat clar que no rebutja l’evolució dels sistemes aeris, però amb matisos. “Hi estam a favor, i sabem que suposa un benefici per a l’empresa. L’únic que demanam és fer-ho bé i amb temps. Volem ajudar i contribuir a la seva correcta implantació. La idea d’Aena de posar la iniciativa en funcionament el juny de l’any 2021 és irreal. Aquest projecte és un greu error”, ha remarcat.

A més, José Puga considera que el sistema de control remot representa un perill per a l’aeroport de Menorca a causa de la insularitat. Puga confirma que “hi ha un risc real que deixi de funcionar i, si això succeeix, l’illa quedaria incomunicada per aire. Menorca no és el lloc idoni per fer experiments. A altres bandes on es fan proves, hi ha aeroports propers que cobririen una hipotètica caiguda del sistema”.

D’altra banda, el delegat de Comissions Obres Grup Aena, Ramon Carreras, ha avisat que el trànsit d’aeronaus a l’illa, especialment a l’estiu, posa en risc la viabilitat del projecte. “A Suècia varen necessitar set anys de pràctiques en un aeroport que tenia una desena de moviments cada dia. A Menorca ens movem durant la temporada alta amb una mitjana de 23 moviments per hora”, ha sentenciat.

EDICIÓ PAPER 28/03/2020

Consultar aquesta edició en PDF