Un articulista d''El Mundo', condemnat a pagar 5.000 € a l'exregidor de Mobilitat de Cort per vulnerar-ne l'honor i la intimitat

L'Audiència Provincial de Palma ratifica la sentència contra J. A. Horrach per un article en què feia referència a l'orientació sexual de l'exregidor 

L’Audiència Provincial número 4 de Palma ha ratificat la sentència contra el periodista J. A. Horrach Miralles, del diari ‘El Mundo’, arran de la demanda interposada per Joan Ferrer, exregidor de Mobilitat de Cort. L’Audiència confirma en la seva totalitat la sentència dictada en primera instància el setembre del 2018, en què es condemnava Horrach a pagar una indemnització de 5.000 euros, a publicar la sentència íntegra en l’edició digital i impresa del diari, a no realitzar “intromissions il·legítimes en termes personals i familiars a Joan Ferrer” i a pagar les despeses judicials.

Joan Ferrer va demandar l’articulista per un article, ‘ Salvadores de almas’, publicat el 16 de setembre de 2016 a ‘El Mundo’ en què Horrach utilitzava informació referent a la infància del regidor, a la seva orientació sexual i al fet d'haver patit 'bullying' per tal de criticar-ne la gestió al capdavant de l’àrea de Mobilitat. El setembre del 2018, Ferrer va guanyar la sentència, que Horrach va recórrer.

En l’escrit d’apel·lació, l’advocat d’Horrach argumentava que la condició d’homosexual Joan Ferrer l'havia feta pública i que, per aquest fet, podia ser utilitzada. En concret, diu: “No arribam a entendre la raó pel qual en una entrevista ‘spa’ i en les seves xarxes socials –utilitzades també com a instrument polític– s’exposi i només quan el meu representat hi al·ludeix en un context de crítica de l’acció política excessivament reivindicativa sostingui un atemptat contra el seu dret a l’honor i la intimitat”.

Joan Ferrer: " La meva orientació sexual no té res a veure amb la meva gestió política"

Com en la primera sentència, l’Audiència ha considerat que el dret de la llibertat d’expressió i informació “no podia estar per sobre del dret a la intimitat d’una persona, quan es referia a circumstàncies personals i, a més, en referència a la infància i amb informació relacionada amb l’orientació sexual d’aquesta persona”, explica Clara Olmos, advocada de Joan Ferrer.

L'advocada explica que l'article “feia referència a unes dades personals que en cap moment eren necessàries per criticar el treball d’aquesta persona en condició de regidor responsable de l’àrea de Mobilitat de l’Ajuntament de Palma”, detalla. A més, l’advocada argumenta que, encara que “el senyor Ferrer hagués fet pública la seva condició d’homosexual, en cap moment ha fet referència a la infància i molt manco ha donat permís per utilitzar aquesta informació”, precisa.

“Jo estic molt content i m’alegra especialment que no només s’hagi ratificat la sentència, sinó que es tornen a fer una sèrie de consideracions sobre l’ús de la llibertat d’expressió i el fet d’emprar qüestions que no tenen res a veure amb la gestió per criticar-la”, ha assegurat Joan Ferrer a l’ARA Balears.

Ferrer explica que ell no volia anar a judici i que va proposar a Horrach arribar a un acord pel qual ell es feia càrrec de les despeses judicials i feia una rectificació pública, però l’articulista va declinar la proposta. “És un home totalment convençut que el que va fer va estar bé”, opina Ferrer.

L’exregidor també esperava una disculpa del director d'‘El Mundo’, resposta que tampoc va rebre, “tot i que el mateix dia en què es va publicar l’article la cap de premsa de l’Ajuntament va intentar posar-s'hi en contacte", explica. “Amb tot plegat, arrib a la conclusió que l'edició balear d''El Mundo' està d’acord amb aquest tipus d’informació”, afirma.