Hèctor Pons: “Volem creuers de petita i gran eslora al port de Maó”

Entrevista al batle de Maó

Hèctor Pons recuperà la batlia de Maó pel PSOE, càrrec que no tenia el partit des de l’any 2011 amb Vicenç Tur. Un èxit intern fruit de l’acord de govern amb Ara Maó. Durant el darrer mandat, Pons va exercir com a regidor de Festes, Cultura i Port. El batle afronta la legislatura amb tres qüestions que preocupen especialment la ciutadania: recuperar el turisme de creuers, revitalitzar el port i reduir les emissions de gasos contaminants de la central tèrmica.

Els carrers de Maó estan molt vius. Tant és així que aquest estiu s’ha registrat una major densitat de turistes al municipi. Quins són els motius que expliquen l’increment?

Aprofitar els espais de convivència per reactivar l’economia local a través de propostes culturals és un dels nostres objectius, especialment a l’estiu. Els dimarts, gràcies a la iniciativa Nits de Música al Carrer, funcionen molt bé des de fa vuit anys, però la nostra intenció és potenciar la resta dels dies. No ens serveix de res gaudir d’un dimarts fort i oblidar la resta dels dies. D’altra banda, pretenem posar el port de Maó en el punt de mira de tots els visitants. La nostra proposta és tancar el trànsit i establir un atractiu, un interès, mitjançant diverses actuacions d’oci cultural.

Una de les reivindicacions històriques dels veïns del port de Maó és mantenir la vida i l’activitat de l’estiu a mesos de temporada mitjana i baixa. De quina manera pretenen aconseguir aquesta fita?

El nostre objectiu és implicar més tots els comerciants i restauradors del port perquè molts tanquen en temporada baixa. Estam disposats a prendre mesures valentes com restringir el trànsit rodat en dies puntuals en què hi ha activitat. El pròxim estiu tancarem un dia a la setmana el port i paral·lelament continuarem cercant alternatives de mobilitat. Tenim en marxa el segon ascensor que connectarà el municipi amb aquesta zona, fet que ajudarà a incentivar el tancament i assolir un port més amable.

Posar en valor el patrimoni cultural i arquitectònic de la rada maonesa és una de les possibilitats?

Així és. Fa un parell d’anys vam potenciar l’activitat en el port durant els mesos de primavera i tardor, mitjançant l’organització de visites guiades a les ubicacions més representatives, com l’illa del Llatzeret, l’illa del Rei i la fortalesa de la Mola. És cert que és una activitat que no repercuteix directament en el port, però cal tenir una visió àmplia. La iniciativa va crear negoci perquè molts assistents van aprofitar per quedar-hi a dinar o sopar, i no només a Maó, també al Castell. Estam treballant per potenciar les visites patrimonials amb vista al futur. A més, l’arribada a Maó de les galeries d’art Cayón i Hauser & Wirth representa una oportunitat que no podem deixar escapar.

Quin és el full de ruta de l’Ajuntament de Maó respecte del turisme de creuers?

És un tema complicat perquè no depèn únicament d’una qüestió de nombres. Les escales són inferiors a les d’altres anys i el motiu que explica això és que totes les navilieres estan destinant vaixells de més eslora a la seva operativa a la Mediterrània. Tenim un port natural fantàstic, som uns privilegiats, però amb limitacions. La nostra aposta és atreure els creuers que per dimensions s’ajusten al port de la ciutat. Mentrestant, estam estudiant conjuntament amb l’Autoritat Portuària de Balears una actuació senzilla pel que fa a infraestructura, però possibilitaria acollir més creuers fora del port. En aquests moments el projecte està en fase de redacció i cal determinar les dates per poder desenvolupar-ho. Volem creuers de petita i gran eslora a Maó.

D’altra banda, una de les activitats socials que han pres força últimament a Maó, sobretot a l’hivern, són els tardeos. De quina manera l’Ajuntament pot regular aquesta oferta d’oci sense que sigui perjudicial per als veïns?

Els tardeos de Maó són coneguts, però els de Ciutadella són bastant més conflictius segons tenc entès. És un tema complex, són tendències. L’interès per un punt o un altre va fluctuant, són modes. El mateix observam amb el mateix port de Maó, Ciutadella o Son Bou d’Alaior. Es potencia una activitat i de cop i volta tothom es concentra en aquests punts. Esperam que l’interès pel ‘tardeo’ s’estabilitzi o disminueixi. En qualsevol cas, és evident que la convivència no és fàcil. Els dissabtes horabaixa coincideixen en el mateix carrer famílies amb gent que ha consumit d’una manera notable begudes alcohòliques. Som conscients i actuarem per resoldre les friccions que puguin aparèixer.

Un altre tema que preocupa a la societat és el futur de la central tèrmica d’Endesa al port de Maó. Quins plans de futur té el Consistori?

Tota aquesta transició energètica que tindrà lloc a Menorca està prevista i s’estan executant les diferents actuacions. La més immediata és la canalització de l’aigua de la depuradora del Castell fins a la central, amb l’objectiu de reduir les emissions que provoca actualment la generació d’energia. Les obres haurien de començar a final d’agost o principi de setembre. Podem avançar que, a causa de la complexitat dels treballs, ocasionarà importants molèsties a la ciutadania, però el resultat final de reduir l’emissió de gasos contaminants justifica l’esforç i la paciència que s’haurà de tenir. El repte és aturar l’activitat de la central únicament per a casos d’emergència o pics de demanda a l’hivern i l’estiu.

EDICIÓ PAPER 07/12/2019

Consultar aquesta edició en PDF