Política 15/02/2022

Miquel Ensenyat: "Aena no pot ignorar el parer de les institucions mallorquines"

Miquel Crespí
3 min
Miquel Ensenyat aquest dilluns durant la roda de premsa al Parlament

PalmaMÉS ha reclamat la compareixença en el Senat del director de l'aeroport de Son Sant Joan, Tomás Melgar, i de la ministra de Transports, Raquel Sánchez, després que Melgar s'hagi negat a comparèixer en el Parlament. El portaveu ecosobiranista, Miquel Ensenyat, exigeix que Mallorca "decideixi sobre el seu aeroport" i critica que Aena l'utilitza amb "finalitats purament mercantilistes".

Per què reclama MÉS que el director de l’aeroport de Palma comparegui davant el Parlament? Quins són els punts conflictius?

— Fa més d'un any que la compareixença està demanada. Existeix el tema de l'ampliació de l'aeroport, amb una oposició frontal de tot el Parlament de Balears, ja que s’aprova una proposta quan hi ha una majoria que no la vol pel que implica. Es diu que Aena sempre ha mirat Mallorca amb una visió mercantilista, de prioritzar guanys econòmics per damunt de qualsevol altre tema. Hi ha una oposició frontal a l'ampliació de l'aeroport de Palma, però Aena en fa cas omís i continua el seu procés.

Però el director de l'aeroport, Tomás Melgar, s’hi ha negat, ja que l’aeroport és competència estatal, i ell “es deu a les Corts Generals”.

— Hem fet ressò de reivindicacions de la plataforma i veïns respecte a Son Bonet, i hem demanat la compareixença del director. Es vota en una comissió, i ens contesta d'una manera prepotent, dient que no té l'obligació de comparèixer davant Balears, que es deu a les Corts Generals. La nostra resposta és que el farem comparèixer davant les Corts a través del nostre senador, Vicenç Vidal, i, a més, la ministra.

Per què s'ha demanat la compareixença de la ministra de Transports, Raquel Sánchez?

— És la responsable d’Aena. Darrere això hi ha una qüestió de deferència. Aena no pot menysprear les institucions que representen els ciutadans de les Balears, davant una qüestió tan important que és la porta d'entrada i sortida de Mallorca. Hi hauria d'haver una dinàmica de col·laboració i coordinació, que no hi és. Les institucions de les Balears tenim el mateix poder de decisió damunt l'aeroport d'aquí com del de Cincinnati. Som illes, l'aeroport forma part de la nostra idiosincràsia, i atès que la promoció econòmica és competència de les Balears, l'aeroport és un tema que vessa, i la negativa a comparèixer és el que acaba de vessar.

Un càrrec estatal ha de comparèixer en un Parlament autonòmic?

— Les competències de promoció turística les té el Consell de Mallorca. Com ha de promocionar el turisme escandinau si no hi ha promoció de vols a Escandinàvia? Hi ha qüestions que sí que ha de decidir. Sempre hem fet bandera de cogestió aeroportuària. Quant als plantejaments d'Aena sobre l'aeroport de Palma, sempre són en termes mercantilistes, i a costa nostra, i Aena, que és responsable de l'aeroport de Palma i, per tant, de Mallorca, no pot ignorar el parer de les institucions mallorquines.

En quins àmbits no hi ha transparència, segons criticau?

— En cap aspecte hi ha transparència, hi ha una gran manca d'informació.

Quant a la polèmica ampliació de l’aeroport, en una entrevista al Diario de Mallorca del mes de setembre, Melgar deia que es volen fer reformes per adaptar l’aeroport a la situació actual, “sense augmentar-ne la capacitat”. MÉS estaria d’acord amb això?

De facto l’augmenta. Pot concedir una entrevista a un mitjà balear però no venir al Parlament? El mecanisme que tenim de coordinació no són els mitjans, és el Parlament.

Pensau que, així com s’ha posat límit a les places turístiques, s’ha de limitar també l’arribada d’avions, o modificar el límit que hi ha ara, de 66 avions per hora?

— És clar. Aquest model de més i més llenya és insostenible i està més que demostrat.

stats