MÉS negocia amb el PSIB perquè el Govern inclogui el tren de Llevant al conveni ferroviari

Els socialistes no accepten limitar l'arribada de megacreuers als ports de les Illes Balears

MÉS i el PSIB no han arribat encara a un acord sobre la proposta de resolució presentada pels ecosobiranistes perquè els executius espanyol i autonòmic signin un conveni per finançar la construcció del tren de Llevant.

MÉS per Mallorca ha presentat una proposta de resolució perquè el Parlament exigeixi als governs balear i espanyol que el conveni ferroviari anunciat per sorpresa per la presidenta Francina Armengol, després d'una reunió amb el ministre de Foment, José Luis Ábalos, inclogui una partida per a l'ampliació de la línia de Manacor cap a Artà i Capdepera i no només les inversions promeses i incomplides anteriorment dedicades a altres conceptes.

El Govern anuncia que Foment assumirà inversions ferroviàries a Balears abans de Nadal

Els socialistes, en canvi, s'oposen, de moment, a aquesta proposta perquè abans cal "veure quines són les necessitats i prioritats en el tema ferroviari". Així i tot, el portaveu parlamentari del PSIB, Andreu Alcover, ha assegurat que miraran "d'arribar a un consens" abans de votar que no a una proposta dels seus socis, però ha afirmat que per incloure el tren de Llevant en el conveni ferroviari amb l'Estat s'hauria de "fer un estudi sobre quines són els necessitats en matèria ferroviària". Tanmateix, més tard, altres fonts del grup Socialista al Parlament han assegurat que una de les sortides perquè la resolució de MÉS s'aprovi seria modificar-la perquè no demanàs específicament el tren de Llevant, sinó per a infraestructures incloses al Pla de mobilitat del Govern, en què sí que hi ha el tren de Llevant.

El Parlament debatrà i votarà aquest dimarts les diferents propostes de resolució derivades del debat de política general. MÉS per Mallorca espera el suport de les formacions d'esquerres a la seva moció per instar el Govern espanyol a "signar un conveni que faci possible a partir de 2019 les inversions ferroviàries previstes als convenis signats anteriorment entre ambdós governs i que el govern d’Espanya va incomplir i, en especial, el tren de Llevant".  El portaveu de la formació ecosobiranista, Josep Ferrà, ha deixat clar que exigiran que el conveni se signi aquest 2018 i que inclogui el tren de Llevant perquè el consideren "una proposta irrenunciable", evidenciant així les diferències entre les dues forces sobre la necessitat d'ampliar l'actual traçat de la xarxa ferroviària.

Els socialistes no volen limitar els megacreuers

El Partit Socialista també ha topat amb un altre dels seus socis, Podem, per la regulació dels megacreuers que atraquen als ports de les Illes Balears. El grup d'Alberto Jarabo i Laura Camargo volen que el Parlament insti el Govern a "negociar amb l'Autoritat Portuària l'establiment d'un màxim de tres megacreuers alhora al Port de Palma i un megacreuer a la resta dels principals ports de les Illes".

Andreu Alcover ha recordat que això no és competència del Govern de les Illes Balears, sinó de l'Autoritat Portuària. En tot cas, ha assegurat, els socialistes intentaran plantejar una transacció per no evidenciar el desacord en el ple. Els portaveus de Podem han manifestat que són conscients que el Govern balear no té la competència directa en aquesta matèria, però han assegurat que "amb voluntat política" es poden iniciar les converses amb l'Autoritat Portuària per fer possible la limitació d'aquestes embarcacions.

EDICIÓ PAPER 09/12/2018

Consultar aquesta edició en PDF