Marc Pons, sobre els bitllets d'avió: "No se'n pot controlar el preu final"

El conseller de Territori, Energia i Mobilitat proposa que el cost de referència dels vols entre illes baixi de 90 a 60 euros

El conseller de Territori, Energia i Mobilitat, Marc Pons, ha reconegut aquest dijous davant la Comissió de Turisme del Parlament que "no es pot controlar el preu final" dels bitllets d'avió. "El sistema no és perfecte i hi ha elements disfuncionals que fan que no se'n pugui controlar el preu final", ha comentat Pons. El conseller també ha admès que existeix el risc que "els recursos públics puguin acabar incrementant els ingressos de les empreses en lloc de beneficiar els ciutadans", respecte de l'increment del cost dels bitllets una vegada ha entrat en vigor el descompte per a residents del 75%.

Per evitar aquesta "perversió" i el "mal ús que les companyies en puguin fer", Pons ha proposat que es disminueixi el preu de referència dels vols entre illes i que aquesta tarifa passi "de 90 a 60 euros". També ha considerat que convé reclamar que les rutes que connecten les Illes amb la Península siguin considerades d'Obligatorietat de Servei Públic (OSP) per poder "fixar una tarifa màxima".

Pons ha reivindicat el descompte del 75% en les rutes interinsulars i amb la Península, que ha incrementat la inversió estatal de 100 milions d'euros (quan hi havia el 50% de descompte) fins a 168 milions d'euros. Segons el conseller, aquest descompte ha fet que el preu del trajecte entre illes sigui de 15 euros i que el trajecte entre les illes i Madrid sigui de 45 euros. Pons també ha fet referència als 10 euros que costaria el transport marítim entre illes. 

Malgrat les xifres aportades pel conseller, els partits han criticat l'increment dels preus dels bitllets que ha acompanyat l'aplicació del descompte del 75% per a residents. "Estam davant un abús de les companyies. El 75% ha provocat una baixada insignificant dels preus i cal activar mecanismes de control", ha comentat el diputat de Podem, Carlos Saura. "S'estan posant doblers públics i aquests bitllets no haurien de beneficiar només alguns, sinó la majoria de la població", ha afegit.

"El principal problema és el sistema lliure d'oferta i demanda", ha assenyalat per la seva banda el diputat de MÉS per Mallorca, Antoni Reus. "Si una empresa pot vendre un bitllet per 200 euros, no ho farà per 100".

D'altra banda, Pons ha fet referència a les dades de l'Observatori de Preus  i Connectivitat del Govern d'Espanya, que indica un increment "d'entre un 10% i un 15% en el preu dels bitllets" entre les Illes i la Península "abans d'aplicar el descompte". "Ens hem assegut amb les companyies perquè operin a les Illes. Que hi hagi una competència més oberta pot ajudar a evitar l'increment dels preus", ha continuat el conseller.

Pons també ha fet referència al fet que el Govern no pot anar en contra de la normativa europea, la qual "preserva el lliure mercat". "Els preus estan lligats a l'oferta i la demanda, i l'Administració té limitacions", ha dit. "No ho compartesc i no hi estic d'acord", ha afegit el conseller.

EDICIÓ PAPER 19/10/2019

Consultar aquesta edició en PDF