Política 20/05/2019

Maite Salord: “Hem de sumar esforços perquè Madrid autoritzi l’OSP a Barcelona”

Candidata al Consell per MÉS per Menorca

Ara Balears
4 min
La líder de Més per Menorca confia en obtenir el pròxim diumenge un bon resultat a les urnes.

CiutadellaMaite Salord va néixer a Ciutadella l’any 1965. Llicenciada en Filologia Catalana a la Universitat de Barcelona i professora de llengua i literatura, Salord és la candidata de MÉS per Menorca al Consell. Ho fa amb il·lusió i amb el difícil repte de reeditar els resultats de 2015, que la van dur a presidir la institució durant els primers dos anys de mandat, fruit de l’acord de governabilitat amb el PSOE i Unides Podem.

Quines són les prioritats de MÉS per Menorca després del 26-M?

Tenim un projecte de futur per a Menorca, un projecte que, en aquests quatre anys, hem començat a impulsar, tornant a posar en marxa un Consell que vam trobar paralitzat i que ha aconseguit fites tan importants com les competències en promoció turística, la recuperació de polítiques culturals i educatives, i d’espais com el Verge del Toro, els quarters de Santiago i els del Castell per donar resposta a la demanda de places residencials de dependència. La nostra prioritat és continuar les polítiques començades que apunten, clarament, a cinc idees clau: sostenibilitat i protecció del territori; diversificació econòmica, conscients que el turisme és la pedra angular de l’economia però sense renunciar a impulsar la indústria i l’agricultura; educació excel·lent i suport a la cultura; cohesió social; i millora de la connectivitat, sobretot a l’hivern.

Aquesta legislatura serà recordada, entre d'altres, per l'avaria elèctrica que afectà 38.000 usuaris. Quines mesures s’han pres des del Consell per evitar repetir un incident d’aquestes característiques?

L'avaria elèctrica va posar en evidència la fragilitat del model energètic de Menorca basat en els combustibles fòssils. I, en aquest sentit, la feina que ha fet el Consell per impulsar les renovables ha estat molt important: les Directrius Estratègiques de Menorca (DEM) d’energia ja van fer un diagnòstic acurat de la situació i necessitats, diagnosi que ens ha permès que Europa prioritzi Menorca a l’hora de donar suport a projectes que ens permetran arribar al 85% d'energies renovables en la generació elèctrica l’any 2030.

Tenint en compte els dubtes del Partit Popular sobre les energies renovables, estam davant uns comicis que marcaran el futur sostenible de Menorca?

Dia 26 de maig, els menorquins podran triar entre dos models definits. Per una banda, el dels partits que volen apostar per fórmules del passat: massificació, precarietat laboral, arraconar la llengua i la cultura pròpies, recentralitzar l’educació, anar cap enrere en progrés social (derogació de lleis contra la violència masclista o per garantir el dret a la diversitat sexual i de gènere...) o continuar posant traves a la implantació de les energies renovables, com ha fet el PP sempre que ha governat.

La reforma de la carretera general ha estat una de les grans assignatures pendents?

Durant els darrers quatre anys, s’ha invertit cinc vegades més en la carretera que durant el mandat del PP: s’ha acabat el tram Ciutadella-Ferreries i s’ha executat l’entrada a Alaior, un dels punts negres sobre el qual hi havia consens. És cert que encara no hem resolt els dos ponts que vam dir que esbucaríem del tram Alaior-Maó, però el nostre compromís és aquest i, encara que sabem que és molt complicat, mentre hi hagi una opció, la batallarem.

Us va sorprendre la ‘desmarcada’ d’Unides Podem amb referència a la demolició del pont de l’Argentina?

Com ja he dit, sabem que la tramitació per fer efectiu el nostre compromís electoral no és fàcil, però MÉS per Menorca ho intentarà fins al final. Cada partit respon dels seus compromisos.

Una de les primeres accions de govern, en cas de reeditar-se el pacte, serà l’aprovació del nou Pla Territorial Insular? Per quins motius s’ha endarrerit?

El PTI del 2003 no va ser únicament una norma urbanística, sinó una eina eficaç de planificació del futur de Menorca. El nostre objectiu és que ens permeti, durant 10 anys més, un desenvolupament sostenible, sense creixements desordenats urbanístics, de càrrega humana damunt el territori i de consum de recursos. Per açò, és fonamental que se n’aprovi la revisió en els pròxims mesos. S’ha deixat damunt la taula per facilitar-ne el consens i perquè, just a final de mandat, no ens va semblar oportú iniciar-ne la tramitació.

El Consell de Menorca hauria de pressionar el Govern balear per impulsar una OSP amb Barcelona?

El descompte del 75%, tot i ser important, ha tornat a posar en evidència que, si no s’estableixen tarifes màximes, no és la solució. És per açò que, des de totes les administracions, hem de sumar esforços per aconseguir que Madrid autoritzi la declaració d’OSP amb Barcelona, una de les rutes més emprades pels menorquins.

Quins avenços s’han produït aquests quatre anys en promoció turística?

D’entrada, hem de destacar el fet d’haver aconseguit el traspàs de la promoció turística, cosa que ens ha permès poder dur a terme les polítiques turístiques més adequades a la realitat menorquina. D’altra banda, hem avançat moltíssim en els nostres objectius: rompre amb l’estacionalitat i allargar la temporada, amb un índex d’estacionalitat de temporada alta i mitjana de 60%-40%; augmentar en qualitat, cosa que s’ha traduït en un augment de la despesa diària; i millorar la connectivitat fora de l’estiu, fet que s’ha aconseguit amb la ruta Menorca-Londres, que s’ha pogut recuperar durant tot l’hivern, amb dues freqüències setmanals; i la diversificació de productes turístics, que ha fet que avui Menorca sigui coneguda, a més de pel sol i platja, pel patrimoni, la gastronomia i per ser un espai ideal per a la pràctica esportiva (serem seu del WPT). Lògicament, entenem que aquesta millora de la rendibilitat econòmica del sector turístic s’ha de transformar també en una millora de la rendibilitat social.

La regulació de vehicles a l’accés a Macarella s’estendrà a altres platges per combatre la massificació?

Durant aquests quatre anys, hem fet una aposta clara pel transport públic, amb un augment del 20% de passatgers. També hem potenciat el transport per anar a platges que estan en entorns naturals fràgils, com Macarella, amb resultats molt positius. Ha estat una mesura valenta que ha solucionat un problema greu existent i que, evidentment, pot servir de model per a altres situacions similars.

Després dels notables resultats assolits a les eleccions de 2015, MÉS per Menorca té marge de creixement?

MÉS per Menorca surt, evidentment, a guanyar, a ser clau per formar un govern progressista i a tornar a liderar-lo. Aquest és l’objectiu i estam convençuts que la majoria de menorquins compartiran que el projecte de futur de MÉS per Menorca és el que la nostra illa necessita. La feina feta durant aquest mandat tant al Consell Insular de Menorca com pel grup parlamentari ens avala.

stats