07/11/2015

L’aparador turístic: 2,5 milions i encara és buit

2 min
FUM  Un dels elements centrals del Govern Bauzá a Fitur va ser l’aparador que no funciona.

PalmaUna de les grans apostes de la Conselleria de Turisme la legislatura passada en matèria de promoció i gestió turística, la plataforma intel·ligent batejada com a aparador turístic (TIE), es troba encara totalment inutilitzada, tot i que s’hi hagin invertit 2,5 milions d’euros i que fos presentada fa 10 mesos a Fitur.

A la posada en escena d’aquesta aplicació, que es va presentar com “un innovador sistema d’informació amb l’objectiu de donar respostes als dubtes dels turistes i els majoristes de viatges sobre les possibilitats de les Illes”, es va assegurar que la seva entrada en servei seria imminent. Avui, si s’accedeix a l’enllaç www.illesbalears.travel/anfitrion, es pot comprovar que no hi ha cap contingut pujat, més enllà d’una estructura web sense informació ni activitat.

Fonts de Turisme han confirmat que el conveni es va firmar el 2009 i havia d’estar tot enllestit el 2015, però davant la impossibilitat de complir amb els terminis, l’Executiu anterior va demanar dues pròrrogues a l’Estat, en concret a Turespaña, ja que el finançament és estatal i s’inclou dins els projectes a càrrec dels fons estatutaris. A dia d’avui, ja s’ha sol·licitat una tercera pròrroga, perquè es dóna per segur que no serà possible complir ni amb el termini que figura a la segona, “una molt mala imatge de cara als finançadors”, asseguren des de la Conselleria.

Un potent cercador

El pressupost total de la inversió és de 5 milions d’euros: 2,5 que ja s’han gastat i 900.000 euros que ha previst Biel Barceló en el seu pressupost de 2016. En realitat, es tracta d’un potent cercador que el visitant pot descarregar també al seu mòbil i que està preparat per oferir-li des de la informació turística tradicional fins a propostes de restaurants. Segons experts consultats en programació i configuració de webs i aplicacions, “per gastar 5 milions d’euros en un cercador i informador turístic, realment hauria de ser una veritable meravella, pràcticament única en el món. Si no, resulta difícil d’explicar aquest cost tan elevat”.

El proveïdor de la programació i l’estructura informàtica del projecte és El Corte Inglés, com en altres aplicacions per al Govern anterior. Segons un portaveu consultat ahir, “la nostra tasca s’ha complert i està tot enllestit perquè, quan arribin els continguts, es pugui posar en funcionament”. De fet, ja hi ha hagut reunions entre el proveïdor web i el nou Govern, que ha demanat temps per estudiar el projecte i veure què es fa.

En tot cas, ja s’hi han invertit 2,5 milions d’euros i les previsions del nou inquilí de turisme és de posar-ho en funcionament. El projecte ha comptat també amb la participació de la Fundació Bit, com a entitat balear encarregada de la innovació i tecnologia.

En la presentació, el ja exconseller Jaume Martínez va dir que “és una eina que provocarà un canvi en la gestió turística i que estarà a disposició no només dels turistes, sinó del públic en general”.

stats