El Govern continua tramitant el projecte del tramvia de Palma sense saber si tindrà doblers per executar-lo

L'objectiu de la Conselleria de Mobilitat i Habitatge és que les obres comencin el 2023

El Govern continua la tramitació del projecte de tramvia de Palma malgrat que encara no sap si arribaran els fons europeus necessaris per tirar-lo endavant. "És cert que hi ha dificultats, les quals provocaran cert retard, per l'oposició d'alguns estats membres de la UE", ha dit aquest dilluns el conseller de Mobilitat i Habitatge, Marc Pons, sobre l'actual situació dels fons europeus i el posicionament en contra d'Hongria i Polònia. Així les coses, Pons ha recordat que els doblers d'Europa tenen "un paper clau per fer possible la viabilitat de les obres". El conseller també ha recordat que, de moment, hi ha un conveni ferroviari amb el govern espanyol per valor de 100 milions d'euros, 10 dels quals "ja formen part dels pressupostos de l'Estat del 2021". Precisament gràcies a aquests recursos del govern espanyol es podrà continuar la tramitació dels projectes.

"Anirem avançant en la redacció perquè cal complir els terminis i els requisits per a una inversió que està justificada per la gent que mourà. Les obres han d'estar en marxa el 2023", ha continuat Pons després de la reunió del Consell de Govern, a més d'assenyalar que "la Unió Europea està estudiant els projectes". El conseller espera que la resposta d'Europa arribi "a mitjan març", sempre que no hi hagi retards. Davant la possibilitat que la UE no aporti recursos per al tramvia, Pons ha indicat que el Govern té "projectes en cartera per continuar treballant i cercar fonts de finançament". Ara bé, com ja va reconèixer en el Parlament, també ha insistit que el Govern "no té capacitat de fer les obres amb recursos propis", i menys encara en l'actual situació sanitària. "Teníem 20 milions d'euros de l'impost de turisme sostenible per executar l'ampliació del metro fins al Parc Bit, però se'n varen anar a la Conselleria de Salut per fer front al covid-19", ha recordat com a exemple.

El Govern no preveu cap partida per fer el tramvia de Palma

Pons ha explicat en quina situació es troben els diferents projectes, que vol deixar "llestos per a licitació" en acabar la legislatura. "Hi ha una feina llarga i complexa de tramitació administrativa, acords institucionals i redacció de projectes tècnics", ha continuat, i ha indicat que queden per davant "16 mesos de feina" abans de donar el sus a les obres. Pel que fa al tramvia fins a Son Espases, la Conselleria ja té l'estudi d'alternatives i el traçat acordat amb l'Ajuntament de Palma i el Consell de Mallorca, segons ha explicat el conseller. "L'estudi informatiu s'ha remès a la Comissió Balear de Medi Ambient i s'està treballant el projecte bàsic", ha dit Pons.

Quant al trajecte del tramvia fins a l'aeroport, ja se n'ha enllestit l'estudi informatiu i hi ha un informe favorable de la Comissió Balear de Medi Ambient. "Estam treballant en la licitació per redactar el projecte", ha apuntat el conseller, a més d'assenyalar que ja "s'ha adjudicat el contracte per redactar l'estudi informatiu" en el trajecte que va de Can Pastilla a l'Arenal de Llucmajor.

Pons ha assegurat que el Govern explicarà la setmana que ve com seran els traçats i quin serà el cost dels projectes que duran el tramvia de l'Arenal a Son Espases, passant per la plaça d'Espanya de Palma.

D'altra banda, l'ampliació del metro des de la UIB fins al Parc Bit ja té redactat el projecte executiu. "Ara queda la tramitació amb la Comissió Balear de Medi Ambient, però els plecs estan elaborats i, quan arribin els recursos, es podrà licitar de manera immediata", ha explicat Pons.

A més, el conseller ha informat que la setmana que ve es reunirà amb els cinc batles del pla de Llevant per tractar el projecte de tren a Artà. De moment, ja s'han adjudicat les obres en el tram entre Sineu i Petra perquè es puguin creuar dos trens. "Això implicarà una reducció del temps de recorregut i espera entre trajecte entre Manacor i Palma", ha afegit. Aquest projecte s'ha adjudicat per 2,1 milions d'euros.

EDICIÓ PAPER 16/01/2021

Consultar aquesta edició en PDF